مورگان اورتاگاس: اگر جمهوری اسلامی بازرسان آژانس را اخراج کند باید محکوم شود

0
124

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر رژیم جمهوری اسلامی بازرسان آژانس بین‌المللی را اخراج کند، پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کرده و باید محاکمه شود.

مورگان اورتاگاس، یکشنبه 10 ژانویه 2021 در توئیتر خود نوشت: «رژیم جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید کرد که بازرسان هسته‌ای را اخراج خواهد کرد. این رفتار، پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند و باید توسط جامعه جهانی محکوم شود».

گفتنی است، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس رژیم جمهوری اسلامی 9 ژانویه 2021 اعلام کرد که اگر تحریم‌ها رفع نشود، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تا 21 فوریه 2021 از رژیم جمهوری اسلامی اخراج می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، او ادعا کرد که یک فرصت یک ماهه به آمریکایی‌ها داده شده و 21 ژانویه 2021 دولت جدید آمریکا مستقر می‌شود و آنها تا 21 فوریه فرصت دارند اقدامات خود را برای رفع تحریم‌ها انجام دهند.

اشاره این نماینده مجلس رژیم جمهوری اسلامی به وعده جو بایدن برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در همین رابطه طی یادداشتی در سی ان ان، نوشت: «اگر رژیم جمهوری اسلامی به پایبندی دقیق به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده به عنوان نقطه آغازین برای مذاکرات بعدی به این توافق بازمی‌گردد».

العربیه نوشت؛ بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به پایبندی دقیق به این توافقات به معنای این است که رژیم جمهوری اسلامی تمام پنج گام قبلی خود را در حوزه هسته‌ای بار دیگر به عقب برگرداند. این مسئله به معنای کاهش قابل توجه دوباره در ذخایر اورانیوم غنی شده 4 درصد، کاهش حجم آب سنگین تولید شده توسط رژیم جمهوری اسلامی و کاهش درصد غنی‌سازی و توقف آن در سایت غنی‌سازی فردو خواهد بود.