موج جدید انتقاد جمهوریخواهان از اوباما در پی حملات بروکسل

0
162

در پی حمله تروریستی روز سه شنبه در بروکسل پایتخت بلژیک، استراتژی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در برابر گروه افراطی داعش در عراق و سوریه بار دیگر با انتقاد جمهوریخواهان کنگره مواجه شد.

واکنش جمهوریخواهان، همان انتقادهای قبلی بود از آنچه که آن را “نارسایی‌های استراتژی” رییس جمهوری عنوان کرده‌اند بود. آنان گفتند باراک اوباما با اقدام به موقع و متناسب، پیش از قوت گرفتن داعش، باید علیه داعش و افراطگرایی در سوریه و عراق عمل می‌کرد.

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان روز سه شنبه با حضور اشتون کارتر وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد برای رسیدگی به بودجه درخواستی دفاعی پنتاگون جلسه داشت.

مک تورنبری رییس این کمیته در آغاز جلسه گفت “دولت  بودجه دفاعی بیشتری برای جنگ با داعش در عراق و سوریه را تقاضا کرده، که قابل درک است. آنچه قابل درک نیست، این است که قانون رییس جمهوری را موظف کرده با ارائه یک طرح و مدرک، استراتژی خود را برای جنگ با داعش تا پیش از فوریه به کنگره تسلیم کند. تا کنون ما هیچ چیزی دریافت نکرده ایم و نشانی هم از این که طرح چنین استراتژی در راه باشد، وجود ندارد.”

اشتون کارتر نیز در این جلسه گفت پنتاگون درصدد تشدید حملات نظامی علیه پیکارجویان داعش در عراق و سوریه است و شکست سریع این گروه افراطی، خواست اوباما است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا، حملات ترویستی بروکسل “بار دیگر تاکیدی است که ما باید داعش را برای همیشه شکست بدهیم و پیش از همه، هسته اصلی آن را در عراق و سوریه، اینها همه همزمان با حفاظت از سرزمین ماست.”

ولی تغییر استراتژی که دولت از آن صحبت می‌کند، احتمالا جمهوریخواهان را راضی نخواهد کرد، بویژه که برخی جمهوریخواهان از جمله سناتور لیندزی گرام و اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و دیگران، از بابت حملات تروریستی از سوی داعش هشدار داده‌اند.

مایک پمپئو نماینده جمهوریخواه و همچنین اد رویس روز گذشته با صدور بیانیه‌هایی این نگرانی‌ها و انتقادها را تکرار کردند.

آقای رویس نسبت به پیگیری جهادی ها در اروپا و همینطور تقویت حفاظت مرزهای آمریکا و اعمال برنامه موسوم به ویزا ویور برای شکست تلاش نفوذی‌های افراط گرا به داخل آمریکا تاکید کرد و گفت، ولی کاخ سفید برای رویارویی هنوز طرحی در نظر ندارد و همزمان از تقویت کردها علیه داعش آنطور که باید بهره برداری نمی‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دموکرات‌ها از جمله چاک شومر سناتور ارشد دموکرات می‌گویند تمرکز باید بر افزایش امنیت فرودگاه‌ها و همچنین غربال کارمندان و کارگران فرودگاه‌ها باشد.