موجودی صندوق توسعه ملی ایران ۲۲ میلیارد کمتر از رقم اعلام شده توسط مدیران سابق است

0
159

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، موجودی صندوق توسعه ملی را ۲۲ میلیارد دلار کمتر از آن چیزی اعلام کرد که مدیران دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین اعلام کرده بود.

به گزارش ”مهر”، جهانگیری امروز دوشنبه  در جلسه ای با روسای بانک های سراسر ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی برای شناسایی راهکارهای مهار تورم شرکت کرد.

در این جلسه، معاون اول رئیس جمهوری ایران گفته است: ”در ماه اخیر۴۰ درصد تورم یکساله را به ثبت رسانده ایم که بر این اساس، دولت باید تورم را کاهش دهد که برای کاهش آن نیز مجبور به بکار بستن سیاست کنترل نقدینگی و فشار نیاوردن به پایه پولی کشور هستیم.”

تورم سرسام آور، یکی از مشکلاتی است که اقتصاد ایران در دولت احمدی نژاد با آن روبرو شد. کارشناسان، سیاست های اقتصادی دولت و همچنین تحریم های اعمال شده علیه ایران برای مقابله با برنامه اتمی این کشور را، از مهمترین عوامل این وضعیت می دانند.

در باره موجودی صندوق توسعه ملی، جهانگیری تصریح کرد: ”موجودی اعلام شده برای صندوق توسعه ملی مبنی بر بیش از 50 میلیارد دلار صحیح نیست و در این دولت موجودی صندوق توسعه ملی ۳۲ میلیارد دلار بوده است.”

این در حالی است که محمدرضا فرزین در مراسم تودیع خود از ریاست صندوق توسعه ملی گفته بود: ”میزان واریزی‌ها از محل منابع ارزی حاصل از فروش نفت ، گاز و منابع گازی تا پایان مرداد ماه۵۴ میلیارد و۶۰۰ میلیون دلار است.”