موافقت فیفا با ممنوعیت خالکوبی در ایران

0
232

رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از موافقت فیفا با ممنوعیت خالکوبی بازیکنان در فوتبال ایران خبر داد و گفت: فیفا استدلال ایران را مانند استدلال چینی‌ها پذیرفت و ممنوعیت خالکوبی را به عنوان یک فرهنگ برآمده از زندان پذیرفت.

هوشنگ نصیرزاده درباره پاسخ استعلام فدراسیون فوتبال ایران از فیفا برای ممنوع کردن خالکوبی بازیکنان در فوتبال ایران  گفت: برای فیفا جالب بود که استدلالی که ایران برای لزوم ممنوعیت خالکوبی بازیکنان فوتبال در ایران کرده دقیقا مشابه استدلال فرهنگی چینی‌ها بوده است.

فدراسیون در آیین‌نامه اخلاقی فوتبال ایران خالکوبی بازیکنان را ممنوع کرد و البته ما می دانستیم که این تصمیم با توجه به این که مربوط به الزامات فرهنگی داخلی ایران است مورد تایید فیفا هم هست، اما به جهت این که تمام اقدامات در این باره قانونی و مورد تایید فیفا باشد از فدراسیون جهانی استعلام گرفتیم.

فیفا هم این استدلال را پذیرفت و تاکید کرد که می‌توانید نمایش خالکوبی را در فوتبال ایران ممنوع کنید و فیفا هم از آن حمایت می‌کند. فیفا عنوان کرد که استدلال شما مانند استدلال چینی‌ها است، چرا که آنها هم چنین درخواستی را از ما داشته‌اند.

رییس کمیته‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال همچنین با بیان این که ایران خالکوبی را یک فرهنگ برآمده از زندان عنوان کرده است، ادامه داد: شکی نیست که در فرهنگ قدیمی ما ایرانی‌ها خالکوبی معمولا از سوی زندانیان انجام می‌شد و متاسفانه به فرهنگ بیرونی درز پیدا کرده است. ما پیش از چاپ آیین‌نامه اخلاقی این استعلام را گرفتیم و تمام مستندات لازم را به فیفا ارائه کرده بودیم. کدهای اخلاقی مدنظر آیین‌نامه به صورت کامل در هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم مصوب شده است.

این کارشناس حقوقی با اشاره به این که به باشگاه‌ها، داوران و مسئولان برگزاری مسابقات ابلاغ شده که از این پس باید از نمایش خالکوبی در بدن بازیکنان ایرانی و خارجی جلوگیری کنند  گفت: نمایش خالکوبی بازیکنان برای تماشاگران ممنوع است، بنابراین باشگاه‌ها در تمرینات باید این قانون را به بازیکنانشان گوشزد کنند. همچنین مسئولان برگزاری مسابقات پیش از ورود بازیکنان به زمین باید شرایط را از این حیث کنترل کنند و داوران نیز باید هنگام بازی به اجرای این قانون توجه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چه جرمی متوجه بازیکنان یا مسئولانی که وظیفه‌شان را به درستی در این زمینه انجام ندهند، خواهد بود؟ گفت: در حال حاضر به کسانی که این قانون را رعایت نکنند تذکرات جدی داده می‌شود و در صورت تکرار بر اساس آیین‌نامه جرایمی در نظر گرفته شده است. بازیکنان خارجی هم باید خالکوبی‌شان را محو کنند و روی آن را بپوشانند، ولو این که این خالکوبی روی گردن آنها باشد.