مهسا امینی و شهروندی افتخاری پاریس

0
448

شورای شهر پاریس برای بزرگداشت یاد مهسا امینی، وی را شهروند افتخاری شهر پاریس اعلام کرد. قبلاً شهرداری پاریس گفته بود که یکی از خیابان‌های شهر را “مهسا امینی” نام خواهد داد.

پنج روز قبل، مراسمی به یاد مهسا امینی و در حمایت از جنبش اعتراضی ایرانیان در مقابل ساختمان شهرداری پاریس برگزار شد. در این مراسم خانم آن هیدالگو (یا ایدالگو)، شهردار سوسیالیست پاریس گفت که با یادآوری نام مهسا، یاد تمامی زنانی که در راه به‌دست آوردن زندگی آزادانه کشته‌شدند، گرامی داشته می‌شود.

آن هیدالگو همچنین گفته بود که موضوع شهروندی افتخاری مهسا امینی را به شورای شهر پیشنهاد خواهد کرد. شورای شهر پاریس دارای ۱۶۳ عضو است و ریاست آن به عهدۀ شهردار است.

رادیو فرانسه نوشت؛ سرانجام روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر/۱٩مهرماه، بعد از آن که خانم هیدالگو پیشنهاد شهروندی افتخاری مهسا امینی را رسماً در جلسۀ شورای شهر مطرح کرد، تمامی أعضاء به آن رأی مثبت دادند. شهردار پاریس گفت که با این حرکت نمادین، تمامی زنان ایرانی که به خاطر آزادی مبارزه می‌کنند مورد حمایت شهروندان پاریسی قرار می‌گیرند. او سپس از اعضای حاضر در جلسه خواست که به یاد مهسا امینی و زنان مبارز ایرانی یک دقیقه دست بزنند.

به گفتۀ آن هیدالگو “زنان ایران این شجاعت را داشته‌اند که گاه به قیمت جان، روسری‌های خود را آتش بزنند”. در مراسم پنج روز پیش، خانم هیدالگو  برای ابراز همبستگی با آنان موی خود را بریده بود.