منع غنی‌سازی و خروج از سوریه پیش‌شرط‌ اسرائیل برای توافق آمریکا با جمهوری اسلامی

0
135

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه 31 ژانویه از آمادگی تل‌آویو برای محاصره کامل رژیم جمهوری اسلامی و منع رژیم جمهوری اسلامی از هر گونه غنی سازی اورانیوم در آینده خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی یوسی کوهن، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، برنامه خود را برای سفر آینده‌اش به ایالات متحده را تدارک و پیش‌شرط‌های این کشور برای هرگونه توافق احتمالی میان آمریکا و رژیم جمهوری اسلامی را آماده کرده است.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» خواسته‌ها و پیشنهادات تل‌آویو در مورد احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی را به مقام‌های کاخ سفید ارائه داد.

تلویزیون «کانال 13» اسرائیل گزارش داد، یوسی کوهن ممکن است در سفر برنامه‌ریزی شده ماه آینده خود به ایالات متحده با جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا دیدار کند. او همچنین قرار است با دیگر مقامات آمریکایی از جمله «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و ویلیان برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» دیدار و گفت‌وگو کند.

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی کوهن احتمالاً اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان اطلاعاتی کشورش در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را به دولت بایدن ارائه خواهد داد.

کوهن همچنان خواستار آنچه «اصلاحات اساسی در توافق هسته‌ای 2015 رژیم جمهوری اسلامی» می‌خواند، خواهد شد.

این تغییرات یا اصلاحات اساسی در مفاد توافق هسته‌ای شامل تعهدات سختگیرانه‍تری علیه ایران خواهد شد به طوری که رژیم جمهوری اسلامی هرگز حتی در آینده نتواند سلاح هسته‌ای بدست آورد.
یوسی کوهن همچنین پیشهادهای اسرائیل که شامل توقف کامل غنی سازی اورانیوم، توقف تولید سانتریفیوژهای پیشرفته، متوقف کردن حمایت از سازمان‌های تروریستی و شبه نظامیانی مانند حزب الله لبنان، حماس و گروه‌های مسلح فرقه‌گرا در عراق و همچنین پایان دادن به حضور نظامی ایران در تمام کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن، توقف فعالیت‌های رژیم جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و اعطای اجازه ورود هیئت بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به تمام تاسیات اتمی و بررسی تمام جنبه‌های برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی، را به دولت بایدن ارائه خواهد داد.

تحرک اسرائیل پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بایدن تأکید کرد، پرونده هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی از اولویت‌های اصلی واشنگتن خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت، یکی از اولویت های اصلی و ابتدایی دولت بایدن مقابله با بحران فزاینده با رژیم جمهوری اسلامی است، زیرا این کشور به توانایی لازم برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

العربیه نوشت؛ او افزود: «از دیدگاه ما، با توجه به رویكرد تدریجی رژیم جمهوری اسلامی در به دست آوردن مواد كافی برای تولید سلاح هسته‌ای، یكی از اولویت‌های مهم باید مقابله با آن بحران فزاینده هسته‌ای باشد».