منبع اطلاعاتی اسرائیلی 24 ساعت قبل از حادثه نیروگاه نطنز درباره آن خبررسانی کرده بود

0
242

ایدی کوهین که بسیاری او را سخنگوی غیررسمی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل می‎خوانند، 24 ساعت قبل از انفجار بزرگ نیروگاه هسته‌ای نطنز، در صفحه توئیترش درباره آن خبررسانی کرده بود.

سایت هسته‌ای نطنز روز پنج‌شنبه دوم ژوئیه 2020 شاهد انفجاری بزرگ بود که جمهوری اسلامی کوشید آن را کوچک و کم‌‌اهمیت توصیف کند و بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمیگفت که « بامداد امروز پنج شنبه (2 ژوئیه) به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.»

ایدی کوهین اما روز چهارشنبه اول ژوئیه 2020 در صفحه توئیترش نوشت: «اختصاصی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی: اسرائیل بزرگترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و ویران کرد. مواردی از مسمومیت رادیو اکتیو روی داده و مردم از منطقه حمله تخلیه شده‌اند و بایکوت خبری کاملی در جریان است. جمهوری اسلامی از کارشناسان روس برای مقابله با آلودگی رادیو اکتیو کمک خواسته. اسرائیل این حمله را با هواپیماهای اف 16 انجام داد که در آسمان یک کشور از خلیج فارس سوخت‌گیری کردند.»

پیش از این هم تحلیلگران در روایت جمهوری اسلامی از حادثه نیروگاه نطنز تشکیک کرده و با توجه به اهمیت این مرکز غنی‌سازی اورانیوم، احتمال اقدامات خرابکارانه را دور از ذهن نداسته بودند.

یک مقام هسته‌ای پیشین جمهوری اسلامی به خبرگزاری رویترز گفت که با توجه به اینکه این حادثه چند روز پس از انفجاری در نزدیکی پایگاه موشکی پارچین، نمی‌توان احتمال اقدامات خرابکارانه را منتفی دانست.

این مقام جمهوری اسلامی افزود: «نیروگاه نطنز پیش از این هم مورد حملات سایبری قرار گرفته بود.»

در سال 2010 تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی مورد حمله سایبری ویروس استاکس‌نت قرار گرفتند و باور همگانی این است که اسرائیل و آمریکا در این حمله سایبری دست داشتند.

روز جمعه گذشته هم انفجار مهیبی در یک منطقه نظامی به شدت محافظت‌شده رخ داد و جمهوری اسلامی ادعا کرد که این انفجار مروبط به مخزن ذخیره گاز است.

نيروهاى سپاه پاسداران صبح امروز پنجشنبه 2 ژوئیه درپی وقوع انفجاری بزرگ در سایت نطنز، در 270 کیلومتری تهران به حالت آماده باش درآمده و تدابیر امنیتی را افزایش دادند.

العربیه نوشت؛ رسانه‌های جمهوری اسلامی ضمن تایید خبر انفجار سایت اتمی نطنز در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این انفجار اعلام شد، «این حادثه هیچگونه تلفاتی نداشته و لطمه ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.»