منابع آمریکایی توافق بر سر یک تفاهم نامۀ اتمی با جمهوری اسلامی را تأئید کردند

0
174

به گفتۀ منابع غربی، جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی در گفتگوهای اتمی شان در لوزان به سمت یک “توافق مقدماتی” پیش می روند که می تواند در سندی فشرده خلاصه شود. منابع آمریکایی از این سند به عنوان “تفاهم نامه ای بر سر توافق” یاد کرده اند.

در آخرین ساعات باقی مانده به پایان مهلت گفتگوهای جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی، وزرای امور خارجۀ جمهوری اسلامی و گروه “پنج به علاوه یک” مذاکرات شان را امروز دوشنبه سی ام مارس در لوزان از سر گرفتند.

وزرای امور خارجۀ آلمان، آمریکا و فرانسه برای شرکت مستقیم در این گفتگوهای حساس برنامۀ کاری خود را تغییر داده اند. یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفته است که حضور وزرای امور خارجۀ شش قدرت جهانی در گفتگوهای امروز لوزان اقدامی سیاسی برای متقاعد کردن دولت جمهوری اسلامی است.

فرانک والتر اشتین مایر، وزیر امور خارجۀ آلمان، به خبرنگاران گفته است که برغم پیشرفت های صورت گرفته، وقوع بحران های جدید در این گفتگوها را نمی توان منتفی دانست.

به گفتۀ منابع آگاه برغم اختلافات عمیق، دو طرف به سمت یک “توافق مقدماتی” پیش می روند که می تواند در سندی دو سه صفحه ای خلاصه شود. همین منابع بعید می دانند که این سند در پایان گفتگوها انتشار علنی یابد. منابع آمریکایی از این سند به عنوان “تفاهم نامه ای بر سر توافق” یاد کرده و افزوده اند که این “تفاهم نامه” اساس توافقنامه ای است که تا پایان ماه ژوئن به دست خواهد آمد.
با این حال، عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی با تکذیب این اخبار آنها را “فضاسازی رسانه ای” توصیف کرده و افزوده است که هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته و گفتگوها ادامه دارند. عباس عراقچی همچنین دستیابی به یک توافق را امکانپذیر دانسته و گفته است که برای رسیدن به این مقصود هنوز باید به دو سه مسئله پاسخ داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه افزوده است که جمهوری اسلامی  پذیرفته که شمار سانتریفیوژهای اش را از حدود بیست هزار دستگاه به شش هزار دستگاه کاهش دهد و غنی سازی اورانیوم در تأسیسات زیرزمینی فوردو را تعطیل کند. به گفتۀ همین منابع، جمهوری اسلامی همچنین پذیرفته که ذخیرۀ اورانیوم غنی شده اش را به روسیه منتقل کند، هر چند عباس عراقچی باز مدعی شده که خروج ذخیرۀ اورانیوم غنی شده از جمهوری اسلامی در دستور کار این کشور نیست و از میان بردن این ذخیره با شیوه های دیگر امکانپذیر است.
در این حال، قدرت های غربی موافقت خود را با غنی سازی محدود اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی برای انجام آزمایشات پزشکی اعلام کرده اند.
از جمله موارد اختلاف میان جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی تحقیق و توسعه در عرصۀ ساخت سانتریفیوژها و زمانبندی لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی است.
وزیر امور خارجۀ انگلستان، فیلیپ هموند، دیشب یکشنبه بیست و نهم مارس توافق اتمی با جمهوری اسلامی را امکانپذیر دانست و افزود که این توافق باید دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را مانع شود. وی همچنین تأکید کرد که نمی توان بر سر این مسئله کمترین سازشی نمود و دولت جمهوری اسلامی باید با اتخاذ تصمیم های دشوار به این “خطوط قرمز” پاسخ رضایت بخش بدهد.