ممانعت وزارت‌اطلاعات از سفر علمای اهل‌سنت به زاهدان

0
278

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج و مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج، گفت که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

آقای امینی گفت که علمای اهل سنت در ایران اجازه سفر به استان ها و شهرهای سنی نشین را ندارند و وزارت اطلاعات اجازه هیچ گونه گردهمایی و دیدار میان آنها را نمی‌دهد.

حسن امینی، حاکم شرع مردمی سنندج و رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای اهل سنت ایران است گفت قصد سفر به سیستان و بلوچستان و حضور در همایش فارغ‌التحصیلی طلاب اهل سنت در زاهدان را داشته که اداره اطلاعات سنندج با احضار او از این سفر ممانعت کرده است.

حسن امینی گفت: «این اولین بار نیست که از حضور ما در چنین مراسمی جلوگیری می‌کنند. من سال ۸۸ به زاهدان رفتم و در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان طلاب دارالعلوم مکی زاهدان  سخنرانی کردم که مرا بازداشت کرده و ده روز بعد آزاد کردند. بعد از آن هرموقع که خواسته به زاهدان بروم ممانعت کردند. سه سال قبل یعنی در سال ۹۴ رفتم، اطلاع نداشتند وقتی اطلاع پیدا کردند که من زاهدان بودم و گفتند چرا رفتی؟ گفتم خارج از ایران نرفتم که اجازه بگیرم. از یک استان‌مان به استان دیگرمان رفتم. بعد از وزارت اطلاعات زنگ زدند و گفتند که نباید بروید و مصلحت نیست.»

مراسم دانش آموختگی طلاب دارالعلوم مکی زاهدان، روز پنج شنبه، ۲۳ فروردین ماه برگزار شد. مولانا گرگیج مدیر دارالعلوم گالیکش و امام جمعه اهل سنت بلوچ آزاد شهر استان گلستان، دیگر شخصیت شناخته شده اهل سنت است که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج گفت: «دوست ندارند رهبران و علمای اهل سنت در یک جا با هم باشند به خصوص در یک همایشی به این وسعت و بزرگی. اگر من یا مولانا گرگیج می‌رفتیم سخنرانی می‌کردیم و روشنگری را اینها دوست ندارند. از وزارت اطلاعات که به من گفتند نباید بروی. گفتم چرا نروم گفتند مراسم مخصوص خودشان است. گفتم مراسم دینی و علمی که مخصوص به خود ندارد شما برای هفته وحدت در تهران از همه استان‌ها دعوت می‌کنید، از کشورهای خارجی هم دعوت می‌کنید چطور اینجا می‌شود مخصوص خودشان؟ اما گفتند نباید بروید.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آقای امینی گفت: «برای اهل سنت این مشکل را ایجاد کرده‌اند یعنی ما نباید به استان‌های اهل سنت برویم. به خصوص در این مراسم که همایش بزرگی است و  بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از مناطق مختلف اهل سنت در این مراسم جمع می‌شوند، وزارت اطلاعات دوست ندارد کسانی مثل من و مولانا گرگیج برویم و سخنرانی کنیم. اما فقط همین همایش نیست همانطور که گفتم ما اجازه سفر به استان‌های اهل سنت را نداریم. فقط تهران اجازه داریم سفر کنیم و دیگر علمای اهل سنت را فقط در تهران می‌توانیم ببینیم.»