ملک ‌سلمان خواستار اتخاذ موضعی واحد با مراکش علیه جمهوری اسلامی شد

0
137

ملک ‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در گفت‌وگویی تلفنی همتای خود در کشور مراکش را به اتخاذ موضعی مشترک در برابر جمهوری اسلامی و “دخالت‌های این کشور در منطقه” دعوت کرد.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، در گفت‌وگویی تلفنی با محمد ششم، پادشاه مراکش، بر لزوم هماهنگی و اتخاذ موضعی مشترک علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

او در این گفت‌وگو که روز پنج‌شنبه ۳ مه انجام شد تصریح کرد که عربستان سعودی دوشادوش کشور برادر، مراکش علیه همه خطراتی که امنیت، ثبات و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می‌کند، ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، در این گفت‌وگوی تلفنی دو رهبر بر اهمیت یکسان کردن مواضع و هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با “گرایش‌ تهاجمی رژیم جمهوری اسلامی و دخالت‌های این کشور در امور داخلی کشورهای عربی و سیاست‌های آن‌ها” تأکید کردند.

ملک ‌سلمان و محمد ششم در این گفت‌وگو هدف از “دخالت‌های” جمهوری اسلامی را بر هم زدن امنیت جهان عرب و ایجاد بی‌ثباتی در آن خواندند.

مراکش سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که روابط خود با جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت این کشور از جبهه پولیساریو قطع می‌کند. این جنبش شبه‌نظامی خواستار استقلال صحرای غربی از مراکش است.

ناصر بوریتا، وزیر خارجه مراکش، گفته است که این کشور سفارت خود در تهران را می‌بندد و سفیر جمهوری اسلامی در رباط را نیز اخراج خواهد کرد. او گفت، مراکش بعد از این که فهمید “حزب‌الله لبنان [که مورد حمایت جمهوری اسلامی است] شبه‌نظامیان پولیساریو را تعلیم داده” این تصمیم را گرفت.

مراکش دولت الجزایر را هم متهم به همکاری با شبه‌نظامیان پولیساریو و حزب‌الله لبنان کرده است.

بوریتا گفته است، “نخستین محموله سلاح‌ها اخیرا” از طریق یک “عامل” در سفارت جمهوری اسلامی در الجزایر به جبهه پولیساریو فرستاده شده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حمایت خود از مراکش در قطع روابط با ایران را اعلام کرده‌اند. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که با تسلیح شبه‌نظامیانی مانند حوثی‌های یمن و گروه‌های شیعی عراق در منطقه هرج و مرج و بی‌ثباتی ایجاد می‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ جمهوری اسلامی همچنین متهم شده که شیعیان را در کویت و بحرین برای بر پا کردن “فتنه” تحریک می‌کند.