ملاحظاتي پيرامون برخي بحران هاي جهان؛ سران كشورهاي مربوطه دقت كند

0
120

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

اوكراين

سران كشورهاي درگير در اوكراين از سراسر جهان توجه كنند كه بحران آن كشور از قابليت آن برخوردار است كه به سرعت از كنترل خارج شده و حتي جنگي جهاني را كليد بزند. آن اصلاً شوخي بردار نيست و به نظر مي رسد كه حداقل برخي از سران كشورها اصلاً متوجه آن نيستند.

بحران اوكراين پس از توافق ژنو حل نشد، چون يكي از طرف هاي اصلي درگيري، يعني معترضاني كه ساختمان ها را در استان هاي شرقي اوكراين اشغال كردند، اصلاً كسي نظرشان را نپرسيد و نمايندگاني از ايشان در ژنو حضور نداشت. درست است كه روسيه روي آنان نفوذ دارد، اما آنان تسليم نظرات روسيه نيستند، به خصوص اگر با ايشان مشورتي نيز صورت نگرفته باشد. سران روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا –به جاي محكوم كردن يكديگر به عدم پايبندي به توافقات- بايد نشستي ديگر را ترتيب دهند تا هم دولت موقت اوكراين و هم نمايندگاني از معترضان استان هاي شرقي اوكراين در آن به بحث و تلاش براي رسيدن به يك توافق مورد تأييد همگان دست يابند؛ پيش از اين كه دير شود و اوضاع از دست همگان خارج شود. باز هشدار مي دهم كه يك دخالت نظامي ديگر در اوكراين مي تواند به جنگي دهشتناك با پاياني نامعلوم كشيده شود.

لبنان

در لبنان زمان تصميم گيري هاي دشوار و سخت فرا رسيده است كه مي تواند بن بست سياسي ناشي از آن را از حالا حدس زد. هر دو كانديداي پست رياست جمهوري حال حاضر، فاقد شرايط لازم براي چنين سمتي، آن هم در شرايط حساس منطقه اي هستند. آيا قرار است با هم به توافق برسيد يا با هم بجنگيد؟ چون اين دو نفري كه داوطلب شده اند، مي توانند به راحتي كشور و جريان هاي سياسي را به سرعت قطبي كرده و حتي چه بسا به سوي جنگ داخلي در لبنان بكشانند! كسي كه بخواهد چنين پستي را تحويل بگيرد بايد از درايت، روش و منش رئيس جمهور كنوني لبنان برخوردار باشد و نه تنها در زمان انتخاب رئيس جمهور كه براي تصميمات مهم طي دورانش از پس بحران هاي مهم با تصميماتي سنجيده و به دور از تمايل به يك طيف برآيد. علاوه بر آن، دو كانديداي كنوني كارت هاي سوخت شده تاريخ سياسي لبنان هستند و شما اينك به شخصي جديد با افكاري نو كه رو به سوي آينده دارد، نياز داريد، نه ورشكستگان سياسي سابق.

تركيه

در تركيه پس از همفكري حزب عدالت و توسعه به جاي اين كه اوضاع بهتر شود، خطرناك تر شد! البته خوب است كه اردوغان در اين مورد يكه تازي نكرده و مسأله كانديداتوري خود را در حزب به رأي گذاشته است؛ اما اين به صرف خود نمي تواند مانع از آن شود كه تركيه طي ماه هاي آينده با بحران مواجه نشود. اردوغان ثابت كرده كه براي دعوا گرفتن –و حتي جنگ رواني، با احزاب ديگر، سياستمداري قابل است، اما نه براي اتحاد كشوري با تمايلات متنوع و احزابي متكثر. يعني در حزب عدالت و توسعه اينقدر قحط رجال است كه هيچ كسي ديگر را ندارد، رو كند! اگر خداي نكرده اردوغان بنا به هر دليلي در قيد حيات نبود، حزب عدالت و توسعه تعطيل مي شود!؟ به هر روي انتخاب با سياستمداران تركيه است و اگر سياستمداران حزب عدالت و توسعه تصور مي كنند كه اين تنها حق اردوغان است كه نامزد حزب باشد، بايد كمي بيشتر منتظر بمانند تا مابقي حق شان را از كف خيابان هاي تركيه تحويل بگيرند. البته اگر تا آن زمان كمي دير نشده باشد!

سودان جنوبي

قتل عام يك دفعه مردم در سودان جنوبي با جنگي قبيله اي، آن هم پس از اين كه مدتي بود درگيري ها در آنجا مهار شده بود، يك شوك بزرگ است. بايد اقداماتي صورت گيرد كه ديگر چنين قتل عامي در سودان جنوبي تكرار نشود. به نظر مي رسد كه در آنجا هنوز حاكميت و درايتي جامع وجود ندارد و شبه نظاميان طوايف اند كه به فراخور تحريكات، اين اقدامات را انجام مي دهند. اتحاديه آفريقا بايد بيشتر به سودان جنوبي مشاوره دهد و كمك كند.

ايران

فعالان در تبعید: يازده تن از زندانيان بند ٣۵٠، که در پى بازرسى خشن موسوم به “پنج شنبه سياه” در اوين، به انفرادى منتقل شده بودند، ضمن شرح نحوه ضرب و شتم و توهين توسط مسئولان زندان و گارد ويژه، آخرين وضعيت خود را اطلاع دادند.

صبح روز پنج شنبه، ٢٨ فروردين، عده اى از مسئولان با همراهى گارد زندان به بند ٣۵٠ وارد شدند و اطاقهاى بند را به هم ريختند و ضمن ضرب و شتم شديد زندانيان سياسى، تعداد ٣٢ زندانى را به انفرادى ٢۴٠، منتقل کردند.

يازده زندانى که اکنون به بند ٣۵٠ بازگشته اند، روايت “پنج شنبه سياه” را بصورت يکسان شرح مى دهند که چکيده آن به شرح زير است:

غلامرضا خسروى: او مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفته است. بر اثر کوبيده شدن به ديوار در حالى که با چشم بند و دست بند امکان حفظ تعادل نداشته، سرش شکسته است و خونريزى شديد پيدا کرده بود.

او را از تونل سربازان گذرانده و تا زمان سوار شدن بر مينى بوس تحت ضربات باتوم بوده است. پس از انتقال به بند ٢۴٠ نيز سر و سبيل او را به نحو توهين آميزى تراشيدند.

جواد فولادوند: با دستبند و چشم بند به ديوار کوبيده شده و تا سوار شدن بر مينى بوس با باتوم مورد ضرب و شتم قرا گرفته بطوريکه سرش شکسته است و در تمام بدن وى آثار ضرب و جرح ديده مى شود.

او در حاليکه وضعيت وخيمى داشت به انفرادى ٢۴٠ منتقل شد و نهايتا به نحو توهين آميزى سر و سبيل اش را تراشيدند.

رضا اکبرى منفرد: ضرب و شتم با باتوم توسط سربازان که با چشم بند و دست بند بوده و منجر شکستگى سر شده. سر و سبيل وى را پس از ورود به بند ٢۴٠ به نحو توهين آميزى تراشيدند.

مجيد اسدى: ضرب و شتم با باتوم در وضعيت چشم بند و دست بند. او را با سرى شکسته، و با رکيک ترين الفاظ به سلول انفرادى منتقل کردند. سر و سبيل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهين آميزى تراشيدند.

مهرداد آهنخواه: ضرب و شتم با باتوم در وضعيت چشم بند و دست بند. او را با سرى شکسته، و با رکيک ترين الفاظ به سلول انفرادى منتقل کردند. سر و سبيل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهين آميزى تراشيدند.

محمد داورى: ضرب و شتم با باتوم در وضعيت چشم بند و دست بند. او را با سرى شکسته، و با رکيک ترين الفاظ به سلول انفرادى منتقل کردند. سر و سبيل او را پس از ورود به ٢۴٠ به نحو توهين آميزى تراشيدند.

اسدالله هادى: او به تازگى و پس از يک عمل جراحى قبلى سخت، از بيمارستان ومرخص شده و در پرونده پزشکى او تاکيد شده که هرگونه استرس و دلهره براى او بسيار خطرناک است ولى وى نيز مانند سايرين با باتوم مورد حمله قرار گرفت.

او را پس از فحاشى اوليه، با چشم بند و دست بند از تونل سربازان گذرانده و به بند ٢۴٠ منتقل کردند.

او در سلول انفرادى حالش بهم خورده و پس از سه روز با توجه به حال وخيمش به بند ٣۵٠ بازگردانده شد.

گفته ميشود که اين زندانى مسن، در حال حاضر وضعيت خوبى ندارد و بايد به بيمارستان منتقل شود ولى از اعزام وى به بيمارستان خوددارى مى شود.

سهيل عرب: دقيقا همانند ساير زندانيان به بند ٢۴٠ سلول انفرادى منتقل شد.

امير قاضيان: مورد ضرب و شتم قرا گرفته و سر او را تراشيدند و با فحاشى به سلول انفردى منتقل کردند.

دکتر اسدالله اسدى: او تنها يک روز قبل از “پنج شنبه سياه” و يک روز پيش از عمل جراحى در بيمارستان طالقانى، به علت بيماريهايى که در زندان برايش بوجود آمده بود، به زندان بازگردانده شده بود.

او نيز مورد ضرب و شتم با باتوم با وضعيت چشم بند و دست بند، قرار گرفته و به بند ٢۴٠ منتقل شد و مو و سبيلش را تراشيدند.

اصغر قطان: او که به بيماريهاى زيادى از جمله سرطان،مبتلا است، نيز مورد مورد ضرب و شتم قرار دادند.

منابع مطلع به اين کمپين اطلاع دادند که اعتصاب زندانيان که از روز پنج شنبه آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

بحران اخير آزار و شكنجه زندانيان در ايران كه قرار شد توسط اتحاديه اروپا – و آمريكا و احمد شهيد نيز بايد اين اسامي را به ليست سياه شان بيافرايند- پيگيري شود، بايد با گنجاندن اين اسامي جديد در ليست سياه تكميل شود كه بانيان سرکوب روز پنج شنبه بودند:

1-غلامحسين اسماعيلي رئيس سازمان زندان ها

2-قبادى رئيس حراست زندان اوين

3-خطيبى معاون حراست زندان اوين

4-سرهنگ امانى

5-صفا از بستگان سرهنگ امانى

6-آقايى تحت مسئول سرهنگ امانى

7-عليزاده تحت مسئول سرهنگ امانى

8-حسينى يگان حفاظت زندان

9-جواد مومنى معاون زندان اوين

10-علي اشرف رشيدي رئيس زندان اوين

درضمن، بر اساس گفته های خانواده زندانيان سياسی به نقل از زندانيان حاضر در بند ۳۵۰ برخی از مأموران که زندانيان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند، از زندان گوهردشت کرج در بند ۳۵۰ حاضر شده بودند.

برزيل

در حالي كه چيزي تا مسابقات جام جهاني فوتبال در برزيل نمانده، آنجا شلوغ شده است. با شروع بازي ها آن مي تواند شدت و حدت نيز يابد. به نظر مي رسد كه برزيل نياز به كمك گرفتن از ساير كشورهاي باتجربه در اين زمينه دارد تا آن واقعه فرح بخش ورزشي با اتفاقات و حوادث ناگوار همراه نشود.