مقام آمریکایی: احیای برجام نیازمند تسریع دیپلماسی یا تعلیق برنامه اتمی جمهوری اسلامی است

0
176

در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» در وین در حال برگزاری است، یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید به منظور نتیجه‌بخش کردن روند مذاکرات، جمهوری اسلامی یا باید دیپلماسی را تسریع یا برنامه هسته‌ای خود را تعلیق کند.

مقامات دولت بایدن اواخر ژانویه یا اوایل فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل غیررسمی برای خاتمه مذاکرات با جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند، چرا که بر این باورند که پیشرفت‌های هسته‌ای چشمگیر جمهوری اسلامی به زودی توافق 2015 را بی‌اثر می‌کند.

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات وین چهارشنبه 19 ژانویه 2022 در این باره گفت که در آخرین مرحله مذاکرات، پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما روند کلی مذاکرات «به‌ طرز دردناکی کُند»، و پیشرفتی هم که حاصل شده «بسیار ناچیز» است، و «مسائل اصلی» هنوز حل‌‌نشده باقی مانده است.

العربیه به نقل از اکسیوس نوشت؛ به گفته این مقام آمریکایی: «در حال حاضر ما به حصول توافق نزدیک‌تر از همیشه هستیم، اما به شکست مذاکرات هم خیلی نزدیک هستیم. ما خودمان را برای دست یافتن به توافق آماده کرده‌ایم، اما برای شکست آن و نابودی برجام نیز آماده هستیم.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد ایالات متحده و سایر طرف‌های مذاکره برای جمهوری اسلامی روشن کرده‌اند که اگر به زمان بیشتری برای دیپلماسی نیاز دارد، باید برنامه هسته‌ای خود را معلق کند.

به گفته او، در حال حاضر تمام تلاش‌ها روی احیای توافق 2015، و نه دستیابی به نوعی «توافق موقت» متمرکز شده است، و جمهوری اسلامی هم خواهان توافق موقت نیست. مذاکرات در وین حداقل برای چند هفته دیگر ادامه پیدا خواهد کرد، اما این مقام آمریکایی می‌گوید این رویه خیلی طول نخواهد کشید.