مقامات اسرائيلی: انفجارها در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی کار اسرائیل بود

0
176

مقامات اسرائیلی در اتحادیه اروپا به روزنامه «Insider» گفتند که اسرائیل در کمپین گسترده اعمال فشار و یا آسیب به جمهوری اسلامی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت می‌کند.

یک مقام سابق وزارت دفاع اسرائیل گفت که اتفاقات ماه گذشته، در نتیجه اقدامات اطلاعاتی اسرائیل بود و اسرائیل در پیشبرد سیاست اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی با دولت دونالد ترامپ همکاری می‌کند.

یک مقام مسئول در خاورمیانه هم به روزنامه نیویورک تایمز گفت که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل مسئول انفجارهای رخ داده در تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی هستند.

همزمان منابع اطلاعاتی آمریکایی گزارش کردند که جمهوری اسلامی برخی از سامانه‌های دفاع هوایی خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داده‌اند.

این اقدام پس از آن انجام شد که جمهوری اسلامی خلال یک ماه گذشته شاهد مورد هدف قرار گرفتن برخی تاسیسات هسته‌ای و بالستیکی خود بود. در مجموعه انفجاراتی که در ماه گذشته تاسیسات مختلف جمهوری اسلامی را لرزاند، پایگاه‌های هسته‌ای و موشکی متعددی مورد هدف قرار گرفتند و تاسیسات غنی‌سازی نطنز مهم‌ترین مرکز مورد هدف قرار گرفته بود.

یک مقام آمریکایی هم به سی‌ان‌ان گفت که حالت آماده‌باش یعنی اینکه جمهوری اسلامی موشک‌های زمین به هوای خود را آماده شلیک کرده تا اهدافی که گمان می‌رود، منشاء تهدید باشند را هدف قرار دهد.

روزنامه کویتی الجریده در شماره روز جمعه 3 ژوئیه 2020 خود فاش کرد که جنگنده‎های F35 اسرائیل مسئولیت حمله به تاسیسات اتمی نطنز را بر عهده داشته و بر خلاف گزارش‌های مطرح شده، این جنگنده‌ها از جنوب اسرائیل پرواز کرده و در آسمان کشورهای عربی سوختگیری نکرده‌اند.

یک مقام عالی‌رتبه که از او نامی برده نشده به روزنامه الجریده گفته حملات اسرائیل سبب نابودی 80 درصد از ذخیره گاز UF6 مورد نیاز برای غنی‌سازی اورانیوم شد و جمهوری اسلامی نیاز به حدود دو ماه زمان دارد تا بتواند این حجم از گاز را تامین کند و همچنین جمهوری اسلامی ناچار خواهد بود سرعت غنی‌سازی خود را تا زمان تامین گاز کافی، 80 درصد کاهش دهد.

العربیه گزارش داد؛ تاسیسات‌ غنی‌سازی اورانیوم در نطنز پنجشنبه 2 ژوئیه شاهد وقوع انفجاری بزرگ بود که پس از آن مشخص شد، سوله مربوط به ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته مورد هدف قرار گرفته است.