مقابله با همه تهدیدهای جمهوری اسلامی، از اصلی‌ترین ماموریت‌های وزیر خارجه آمریکا

0
209

تنها ۲۳ روز از وزارت مایک پمپئو به عنوان هفتادمین وزیر خارجه ایالات متحده می گذرد اما در همین مدت کوتاه او با سفر و رایزنی های زیاد، تلاش دارد اقدامی مناسب برای برخورد با همه تهدیدهای جمهوری اسلامی از حمله برنامه موشکی، فعالیت های بی ثبات سازی و حمایت از تروریسم انجام دهد.

اولین سفری خارجی مایک پامپئو، به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا به بروکسل برای جلسه ای با کشور متحد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بود. فراهم کردن زمینه برای برخورد بین المللی با دخالتهای روسیه در اقصی نقاط جهان از جمله در سوریه یکی از موضوعهای اصلی آن نشست را تشکیل می داد.

جمهوری اسلامی اولین موضوع در دستور کار و اولین سفر مایک پامپئو به کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه بود.

اولین مقصد عربستان سعودی بود که متحد آمریکاست و در نزدیکی ایران جنگ نیابتی با جمهوری اسلامی دارد. آقای پمپئو در عربستان گفت: «امنیت عربستان سعودی از اولویتهای ایالات متحده آمریکاست. ما همکاری نزدیکی برای مقابله با خطرات متوجه این کشور خواهیم داشت و البته اینکار با جمهوری اسلامی شروع خواهد شد. جمهوری اسلامی بانی بی ثباتی در منطقه است، و از گروههای شبه نظامی نیابتی و تروریستی حمایت می کند.»

آقای پومپئو تاکید کرده بود که توافق هسته ای به تغییر رفتار جمهوری اسلامی منجر نشده است و او خواستار تنبیه جمهوری اسلامی برای فعالیت های منجر به بی ثباتی در منطقه و فعالیت های موشکی اش است.

در همان روزها بود که حوثی های یمن با موشک های فراهم شده از سوی جمهوری اسلامی ریاض و چند شهر دیگر سعودی را هدف قرار داده بودند، عربستان هم با آمریکا در مورد خط مشئ راجع به حکومت جمهوری اسلامی همنظر بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در حاشیه این سفر وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «برای حل کردن مسئله جمهوری اسلامی، باید تحریمها را بخاطر صدور موشک های بالیستیک که خلاف قطعنامه های بین المللی ست، و همچنین حمایت اش از تروریسم در منطقه و دخالت در امور کشورهای منطقه، را افزایش داد.»

آقای پمپئو، عربستان را تشویق کرد که به همراه چند کشور دیگر عرب اختلاف با قطر را حل کند، زیرا این شکاف به سود جمهوری اسلامی تمام می شد.

مقصد بعدی آقای پمپئو اسرائیل بود؛ او گفته بود ایالات متحده نگران جاه طلبی های جمهوری اسلامی در سلطه بر خاورمیانه است.

پمپئو در اسرائیل گفت: «ما بشدت نگران افزایش خطراتی هستیم که از سوی جمهوری اسلامی متوجه اسرائیل و منطقه است. جمهوری اسلامی کماکان می خواهد بر خاورمیانه سلطه داشته باشد.»

نخست وزیر اسرائیل نیز در حاشیه دیدار با او گفت به همراه آمریکا جلوی جمهوری اسلامی را خواهد گرفت.

بنیامین نتانیاهو گفته بود: «مردم فکر کردند که با امضای توافق هسته ای رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد، اما خلاف آن رخ داده و جمهوری اسلامی سعی دارد کشورها را یکی پس از دیگری ببلعد. باید جلوی جمهوری اسلامی را گرفت…جلوی تلاشش برای دسترسی به بمب اتمی باید گرفته شود…تهاجماتش باید متوقف شود.»

بوریس جانسون، یکی از مقامهای کشورهای اروپایی متحد آمریکا بود که برای متقاعد کردن رئیس جمهوری آمریکا به حفظ توافق هسته ای با جمهوری اسلامی به واشنگتن آمد.

آقای پمپئو، از زمان انعقاد آن توافق یکی اعضای مجلس نمایندگان، و از منتقدین سرسخت آن بود.

ده روز پیش رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای جمهوری اسلامی را رد کرد و اعلام کرد ایالات متحده از آن خارج می شود. قرار است روز دوشنبه مایک پمپئو سیاست جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی را اعلام کند.

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که آمریکا و سه متحد اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان بتوانند بگونه ای که رضایت پرزیدنت ترامپ جلب شود اشکالات توافق جمهوری اسلامی را برطرف کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ آمریکا بارها گفته توافق هسته ای فقط یک بعد مشکلات ایران یعنی بحث هسته ای را تا حدی حل کرده اما برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی، فعالیت های بی ثبات سازی در منطقه و حمایت از تروریسم باید یک توافق همه جانبه با جمهوری اسلامی تدارک دید.