حکم ارتداد خامنه‌ای و دیگر رهبران جمهوری اسلامی توسط مفتی اعظم عربستان

1
777

شيخ عبدالعزيز آل الشيخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، در واکنشی شدیدالحن به اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره مراسم حج امسال، گفت که رهبران جمهوری اسلامی مسلمان نیستند. این سخنان مفتی اعظم عربستان سعودی روز چهارشنبه هفتم سپتامبر در سایت انگلیسی‌زبان عرب‌نیوز منتشر شده است.
شيخ عبدالعزيز آل الشيخ گفته است: “باید فهمید که آنان مسلمان نیستند…دشمنی آنان در برابر مسلمانان قدیمی است و اصلی‌ترین دشمنان‌شان پیروان سنت (سنی‌ها) هستند.”
این مقام بلندپایه مذهبی عربستان سعودی با اشاره به دین زردشت اضافه کرد که رهبران جمهوری اسلامی “پیروان یک جادوگر” هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه ایران از اعزام زائر به مراسم حج منع شده، علی خامنه‌ای، روز دوشنبه در پیام سالانه خود به مناسبت این مراسم، ضمن حمله شدیدالحن به حکومت عربستان سعودی و “ظالمانه‌” خواندن رفتار این کشور با زائران ایرانی، از مسلمانان خواست برای مدیریّت مکان‌های مقدس مسلمانان در دو شهر مکه و مدینه و همچنین سفر مذهبی و سالانه مسلمانان به این دو شهر (حج) “فکری اساسی” کنند.
وی تهدید کرد که “کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت.”
پس از کشته شدن حدود 2300 زائر از جمله 464 ایرانی در ازدحام مراسم حج سال گذشته، ایران و عربستان سعودی بر سر اعزام زائر برای مراسم حج امسال به توافق نرسیدند.
خامنه‌ای در پیام خود برای حج نوشته که عربستان سعودی تلاش می‌کنند “جمهوری اسلامی را در محروم‌سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهد.”
چندی پیش عربستان سعودی اعلام کرده بود که ایران برگزاری تجمع در مکه و مدینه را شرط اعزام زائر به عربستان اعلام کرده است. حکومت عربستان معتقد است که برگزاری تجمع از سوی زائران ایرانی مخل امنیت مراسم حج است.
با وجود انتقادهایی که درباره مراسم سال گذشته به عربستان شده، این کشور اعلام کرده که برای حج امسال تدابیر امنیتی و بهداشتی بیشتری را در نظر گرفته است.
طی چند دهه گذشته، این برای اولین بار است که هیچ زائری از ایران برای شرکت در مراسم مذهبی “حج” از سوی دولت ایران به عربستان اعزام نمی‌شود.
عدم توافق دو کشور درباره حج، در شرایطی است که روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان سعودی پس از جنجال ایران بر سر اعدام شیخ نمر قطع شده است.
ایران و عربستان همچنین درباره بحران‌های یمن و سوریه و بحرین نیز با یکدیگر شدیدا درگیر هستند.

1 نظر

نظرات بسته است