معمای رضا تقی زاده- بخش دوم

0
519

پس از انتشار بخش نخست این گزارش در رسانه های گوناگون فارسی زبان، شمار قابل توجهی از هم میهنان با ارسال پیام هایی در خواست اطلاعات بیشتری کردند و با کنجکاوی به گفتگو و تبادل نظر در باره این مقاله پرداختند. در این میان تنها دو نفر؛ یک ایرانی و یک اسرائیلی که خود را روزنامه نگار و ظاهراً از دوستان آقای رضا تقی زاده معرفی می کنند با ارسال پیام های هشدار دهنده ما را زیر فشار گذاشتند تا این ماجرا را پیگیری نکنیم. بیش از یک سال است که گروهی از یاران ما روی این گزارش کار می کنند و این دو بخشی که تاکنون منتشر شده اند حاصل اطلاعات گردآوری شده ای هستند که مورد بررسی و تاًیید قرار گرفته اند. باور کردنی نیست ولی واقعیت دارد، به گفته سعید بهبهانی مدیر تلویزیون میهن تی وی در لوس آنجلس:« تقی زاده همه جا حاضر است و هیچ جا نیست!». او در نقش دلال رسمی خرید و فروش بازیکنان فوتبال و به عنوان روزنامه نگار نیز در پی تماس با خوانندگان و هنرپیشگان داخلی و خارجی بر آمده است. فرهنگ ایرانی

رضا تقی زاده در میان دلالان رسمی نقل و انتقال فوتبالیست ها
نام رضا تقی زاده همراه با عکس وی در سایت اینترنتی فدراسیون فوتبال اسکاتلند در میان نام های هفتاد دلال ! رسمی دیگر اسکاتلند دیده می شود. نام و نشانی های تقی زاده در میان نام های شمار دیگری از دلالان رسمی نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال در سایت اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا) نیز دیده می شود.

Taghizadeh_Agent_Scotish
دو ایرانی بسیار آگاه در مسائل فوتبال در خارج از کشور به ما گفتند: به نظر نمی رسد که تقی زاده به اندازه یک دلال حرفه ای فوتبال آگاهی های لازم برای انجام نقل و انتقال بازیکنان فوتبال در خارج از کشور بویژه در بریتانیا داشته باشد. این دو افزودند او تنها می تواند بازوی اجرایی یک دلال سرشناس درون ایران باشد.

در رابطه با دلالان در ورزش فوتبال ایران مطلب مهمی را باید توجه کرد و آن نقش کلیدی و غیر قابل انکار برخی از سرداران سپاه پاسداران و وابستگان هیئت حاکمه جمهوری اسلامی در سیستم مافیایی فوتبال جمهوری اسلامی می باشد.

دلیل دخالت این گروه در فوتبال و دست داشتن در نقل و انتقالات بازیکنان داخلی و خارجی بر کارشناسان این ورزش پوشیده نیست. تنها هدف به دست آوردن پول آسان از این راه می باشد. این دلالان بدون زحمت کشیدن با خرید و فروش بازیکنان درآمد های نجومی دارند.
Taghizadeh_Agent_FIFA
در شصت و پنج سال گذشته تنها پنجاه تن بازیکن خارجی در دو باشگاه بزرگ ایران؛ تاج و پرسپولیس بازی کرده اند. بیشتر این بازیکنان اهل کشور های همجوار ایران و شمار اندکی بازیکنان اروپایی بودند.

در چند سال گذشته بیش از پانصد فوتبالیست خارجی به لیگ برتر بازی های ایران هجوم آوردند. بیشتر این بازیکنان دست دوم و سوم تیم های خارجی می باشند. به همین دلیل چند دلال سرشناس داخلی با همکاری برخی از ایرانیان در خارج از کشور به سرمایه گذاری در این زمینه روی آورده اند. بازار خرید و فروش بازیکنان خارجی در ایران رونق گرفته و بازیکنانی از کشور های اروپایی به فوتبال ایران راه پیدا کرده اند.

رضا تقی زاده در میان دلالان نفتی
تقی زاده میان سال های 1380 و 1385 خورشیدی چند بار به ایران سفر کرده و این سفرها اغلب به دعوت مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی انجام شده اند. این مؤسسه از زیر مجموعه های وزارت نفت حمهوری اسلامی می باشد.

این موسسه هر ساله به تقلید از شرکت های بزرگ نفتی کنفرانس مفصلی در ایران برگزار می کند و با ریخت و پاش بسیار و با دعوت از مدیران و دلالان نفتی که حاضر به سفر به ایران باشند، محیطی مناسب برای زد و بند ها و معاملات در صنعت انرژی فراهم می آورد.

در این کنفرانس ها معمولاً دو گروه از آدم ها شرکت می کنند. گروه نخست کارت ویزیت مشخصی از خود ارائه می دهند و نماینده یک شرکت یا مؤسسه می باشند و گروه دوم از دلالان مستقل و واسطه هایی تشکیل می شود که نقش رابط را میان مقامات فاسد دولتی و خریداران نفت بازی می کنند.

منابع آگاه می گویند این آقای کارشناس معمولا به عنوان مشاور مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی در این کنفرانس ها شرکت می کرد. او در فاصله تنفس میان سخنرانی ها که زمان زد و بند های تجاری فرا می رسد در جمع شرکت کنندگان می گشت و سری از کار همه در می آورد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد یک پاکسازی مفصل در میان میهمانان، مشاورین و دعوت شدگان مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی انجام شد.

احمدی نژاد دلالان وابسته به شبکه خود را به جای دلالان شبکه سیّد محمد خاتمی وارد کرد . از آن پس ایرانیان با چهره رضا تقی زاده به عنوان کارشناس همه امور! در رسانه های ماهواره ای که از خارج پخش می شود آشنا شدند. نتیجه آن شد که دلالان نفتی وابسته به شبکه سیّد محمد خاتمی پس از قطع منافع خود به صف مخالفین حکومت اسلامی پیوستند.

رضا تقی زاده به دنبال نلی بانو !
در صفحه فیس بوک دوستداران خانم شمسی اشتری ( نلی) خواننده سابق دوران شاه، رد پای رضا تقی زاده دیده می شود. تقی زاده در هفتم ماه مارس گذشته با ارسال پیامی نوشته است:« نلی بانو، سلام اگر میتوانی با من لطفاً تماسبگیر- رضا تقی زاده»

تقی زاده همان نشانی ایمیلی را نوشته که در روی صفحات اینترنتی سایت های فدراسیون فوتبال اسکاتلند و فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا) در فهرست دلالان فوتبال از خود بجای گذاشته است. تقی زاده در صفحه فیس بوک اش خود را روزنامه نگار! معرفی کرده است.

چندی پیش رضا تقی زاده در یک مصاحبه تلویزیونی با جمشید چالنگی از کارمندان سیّد علیرضا نوریزاده مدیر تلویزیون فارسی زبان ایران فردا که با بودجه عربستان سعودی از لندن پخش می شود درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به آمریکا و دیدار با اوباما گفتگو می کرد. از محتوی گفتگو های این دو تن که همراه با طعنه و کنایه میان طرفین بود روشن شد که هر یک دیگری را متهم به ارتباطات مشکوک با بیگانگان می کنند.

تقی زاده به چالنگی گفت: « اوباما به مدت پنج روز میزبان نتانیاهو خواهد بود و شما در واشنگتن هستید و نتانیاهو هم به واشنگتن خواهد آمد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و شما با همدیگر دیداری داشته باشید، نه خیلی دور از ذهن است و نه خیلی غیرقابل توجیه.» البته نمی دانم نخست وزیر اسرائیل به دیدار شما هم خواهد آمد یا خیر؟ یعنی به تلویزیون شما و یا به دیدار نمایندگی تلویزیون شما.»

جمشید چالنگی بلافاصله واکنش نشان داد و در پاسخ » «البته ما در مورد سفرهای آقای تقی زاده به خصوص به کالیفرنیا و لس آنجلس و دیدارهای ایشان با “آرلوند شوارتزنگر” ستاره سینمای آمریکا و فرماندار پیشین ایالت کالیفرنیا و بقیه ستارگان هالیوود حرفی نمی زنیم که سوءتفاهمی پیش نیاید. اگر خودشان صلاح بدانند صحبت خواهند کرد».

ارتباط رضا تقی زاده و سیّد حسن امین
پس از انتصاب شیخ حسن روحانی به مقام رئیس جمهور اسلامی ماجرای بحث انگیز دکتری وی از دانشگاه گلاسگو پیش آمد. در همان زمان بنگاه سخن پراکنی انگلیس؛ بی بی سی، مصاحبه ای با شخصی به نام سیّد حسن امین، استاد بازنشسته دانشگاه کلدونی گلاسو، همان دانشگاهی که حسن روحانی مدعی بود دکترای خود را از آنجا دریافت کرده است انجام داد.

در این مصاحبه سیّد حسن امین مدرک دکتری حسن روحانی را مورد تاًیید قرار داد و گفت که او خودش استاد راهنمای شیخ حسن روحانی بوده و با پروپوزال پیشنهادی روحانی موافقت کرده است.

سیّدحسن امین، متولد 1327 در سبزوار و حقوقدان است او در زمینه تاریخ و ترجمه نیز دست دارد وی استاد بازنشسته دانشگاه کلدونی اسکاتلند می باشد. سیّد حسن امین چند سال پیش پس از بازنشستگی به ایران باز گشت و در آنجا دفتر حقوقی باز کرده است وی تحصیلات خود را در زمینه حقوق در ایران و انگلیس به انجام رسانده است. سیّدحسن امین از یک خانواده روحانی شیعه در خراسان می باشد و به همین دلیل روابط ویژه ای با روحانیون حاکم بر ایران دارد.

یک حقوقدان و یک استاد دانشگاه در لندن و گلاسگو تاًیید کردند که رضا تقی زاده از آغاز ورود به انگلیس تحت حمایت سیّدحسن امین قرار داشته است. تقی زاده در جایی گفته بود که این دکتر سیّدحسن امین بود که طرح پوروپوزال و پایان نامه شیخ حسن روحانی را تنظیم و نوشته است.

رضا تقی زاده و رادیو اسرائیل
چند ماه پیش منشه امیر، که هم زمان کارمند بخش فارسی رادیو و وزارت امور خارجه اسرائیل و چند سازمان دیگر اسرائیلی می باشد، یک سلسله برنامه های پرسش و پاسخ با رضا تقی زاده ترتیب داد، ولی این بار منشه امیر به جای مصاحبه شونده نشست و رضا تقی زاده نقش مصاحبه کننده را بازی می کرد. در این برنامه تقی زاده پرسش های از پیش تعیین شده، تکراری و مطرح شده در دهه های گذشته در باره اختلافات میان اسرائیل و اعراب بویژه فلسطینیان و ناکامی های اخیراسرائیل در جنگ تبلیغاتی علیه فلسطینیان در بحران غزه از منشه امیر می پرسید و منشه امیر نیزهمان پاسخ های تکراری و کلیشه ای را بازگو می کرد. این پاسخ ها نیزبی هیچ چون و چرایی مورد تاًیید تقی زاده کارشناس بزرگ رادیو اسرائیل قرار می گرفت.

در گفتگو هایی که رادیو اسرائیل با تقی زاده انجام داده است مشخص شد که تقی زاده در رابطه با مسائل ایران ظاهراً تندرو تر از تندرویان اسرائیلی و جنگ طلبان آمریکایی ( نئوکان ها) جبهه گیری می کند.

در هفدهم سپتامبر 2014 میلادی، تقی زاده در برنامه تلویزیونی یاران، علیرضا میبدی که از پارس تی وی پخش می شد شرکت کرد و به بهانه گفتگو در باره برگزاری رفراندم استقلال اسکاتلند از بریتانیا از سفر اخیر خود به آمریکا گفتگو به میان آورد و به تبلیغ کتاب چهار جلدی ( هلوکاست، ستمگری انسان ها، به انسان ها ) پرداخت. این کتاب در باره کشتار یهودیان در هنگامه جنگ جهانی دوم به فارسی نوشته شده است و در سال 2012 در لوس آنجلس منتشر شده بود. بی شک تقی زاده تا پیش از شرکت در برنامه پرسش و پاسخ قرار دادی با منشه امیر از انتشار این کتاب بی خبر بوده است.

Taghizadeh_Pars_Tv

کدام نیروی پشت پرده از رضا تقی زاده پشتیبانی می کند ؟
برخی از آگاهان می گویند؛ راه یابی رضا تقی زاده به رسانه های گوناگونی که حتی سیاست های آنان در بسیاری موارد با یکدیگر در تضاد می باشند به پشتیبانی یک نیروی پشت پرده و با برنامه ریزی انجام شده است.

منابع :

http://www.scottishfa.co.uk/resources/documents/Documents/PlayerAgents/01%20NEW%20Current%20Licensed%20SFA%20Players%20Agent%20June%202014.pdf

http://fr.fifa.com/aboutfifa/organisation/footballgovernance/playeragents/association=sco.html

http://www.iies.org/Default.aspx?sr=1280

http://www.voinews.net/archive/program/6733/