معرفی برندگان گلدن گلوب در بخش سینما

0
175

“گذشته” بی‌نصیب ماند..!

هفتاد و یکمین دوره جوایز گلدن گلوب برندگان خود را در حالی معرفی کرد که “گذشته” نماینده ایران در بخش فیلم خارجی زبان موفق به کسب این جایزه نشد.

 این مراسم امسال به میزبانی تینا فی و امی پولر در هتل بورلی هیلتن در بورلی هیلز برگزار شد.

جوایز گلدن گلوب که از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) اهدا می شود، پس از اسکار دومین جایزه مهم سینمایی در صنعت فیلم آمریکاست. این جوایز در دو بخش سینما و تلویزیون اهدا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر،امسال در بخش فیلم خارجی “گذشته” ساخته اصغر فرهادی از ایران یکی از پنج نامزد دریافت این جوایز بود، اما این جایزه را به فیلم “زیبایی بزرگ” از ایتالیا واگذار کرد. دو سال پیش اصغر فرهادی این جایزه را برای “جدایی” از آن خود کرده بود. این در حالی است که “گذشته” به بخش نهایی اسکار نیز راه نیافت.

برندگان بزرگ امسال در بخش سینمایی فیلم‌های “12 سال بردگی” ساخته استیو مک کویین در بخش فیلم درام و “کلاهبرداری آمریکایی” به کارگردانی دیوید او. راسل در بخش فیلم کمدی یا موزیکال بودند.

وودی آلن کارگردان و فیلمنامه ‌نویس برنده اسکار نیز جایزه تقدیر سسیل بی. دومیل را دریافت ‌کرد. وی مثل همیشه در مراسم حضور نداشت، اما دایان کیتون هنرپیشه محبوب او در سال های اولیه کارگردانی اش با سخنانی زیبا از او تقدیر کرد.

فهرست برندگان بخش سینمایی:

بهترین فیلم درام : “12 سال بردگی” موفق شد تا “کاپیتان فیلیپس”، “جاذبه”، “فیلومنا” و “شتاب” را پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر مرد درام: متیو مک کاناهی برای بازی در “خریداران کلوب دالاس” موفق شد تا چیوتل اجیوفور برای “12 سال بردگی”، ادریس البا برای “ماندلا: راه طولانی آزادی” تام هنکس برای “کاپیتان فیلیپس” و رابرت ردفورد برای “همه چیز از دست رفته” را پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر زن درام: کیت بلانشت برای بازی در “یاسمن آبی” موفق شد تا ساندرا بولاک برای “جاذبه”، جودی دنچ برای “فیلومنا”، اما تامپسون برای “نجات آقای بنکس” و کیت وینسلت را برای “روز کارگر” پشت سر بگذارد.

بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون برای “جاذبه” برنده این بخش شد. او پل گرین ‌گراس برای “کاپیتان فیلیپس”، استیو مک کویین برای “12 سال بردگی”، الکساندر پین برای “نبراسکا” و دیوید او. راسل برای “کلاهبرداری آمریکایی” را پشت سر گذاشت.

بهترین فیلمنامه: اسپایک جونز برای “او” موفق شد تا باب نلسون برای “نبراسکا”، جف پاپ استیو برای “فیلومنا”، جان ریدلی برای “12 سال بردگی” و دیوید او. راسل برای “کلاهبرداری آمریکایی” را پشت سر بگذارد.

بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: “حقه ‌بازی آمریکایی” موفق شد تا “او”، “درون لوین دیویس”، “نبراسکا” و “گرگ وال استریت” را پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی: ایمی آدامز برای “کلاهبرداری آمریکایی” موفق شد تا ژولی دلپی برای “پیش از نیمه ‌شب”، گرتا گرویگ برای “فرانیسس ها”، جولیا لوییس- دریفوس برای “به اندازه کافی گفته شد” و مریل استریپ را برای “آگوست: اوسیج کانتی” پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی : لئوناردو دی کاپریوبرای بازی در “گرگ وال استریت” موفق شد تا کریستین بیل برای “کلاهبرداری آمریکایی”، بروس درن برای “نبراسکا” ، اسکار آیزاک برای “درون لوین دیویس” و خواکین فینیکس را برای “او” پشت سر بگذارد.

بهترین فیلم انیمیشن: “یخ زده” موفق شد تا “خانواده کرود” و”من نفرت ‌انگیز 2″ را پشت سر بگذارد.

بهترین فیلم خارجی‌‌زبان : “زیبایی بزرگ” ساخته پائولو سورنتینو از ایتالیا موفق شد تا “گذشته” ساخته اصغر فرهادی از ایران، “آبی گرم‌ ترین رنگ است” به کارگردانی عبدالطیف کشیش از فرانسه، “شکار” ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک و “باد، شدید می‌ وزد” ساخته هایائو میازاکی از ژاپن را پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر زن نقش دوم: جنیفر لارنس برای “کلاهبرداری آمریکایی” موفق شد تا سالی هاوکینز برای “یاسمن آبی”، لوپیتا نیونگ‌ او برای “12 سال بردگی” جولیا رابرتز برای “آگوست: اوسیج کانتی” و جون اسکویب برای “نبراسکا” را پشت سر بگذارد.

بهترین بازیگر مرد نقش دوم: جارد لتو برای “خریداران کلوب دالاس” موفق شد تا بردلی کوپر برای “کلاهبرداری آمریکایی”، مایکل فاسبندر برای “12 سال بردگی”، دانیل برول برای “شتاب” و براکاد عبدی برای “کاپیتان فیلیپس” را پشت سر بگذارد.

بهترین موسیقی: الکس ابرت برای “همه چیز از دست رفته” موفق شد تا الکس هفز برای “ماندلا: راه طولانی آزادی”، استیون پرایس برای “جاذبه”، جان ویلیامز برای “دزد کتاب” و هانس زیمر برای “12 سال بردگی” را پشت سر بگذارد.

بهترین ترانه : “عشق معمولی” برای فیلم “ماندلا: راه طولانی آزادی”موفق شد تا “اطلس” در فیلم “بازی‌های گرسنگی: گرفتن آتش”، “رهایش کن” در فیلم “یخ‌ زده”، “خواهش می ‌کنم آقای کندی” در فیلم “درون لوین دیویس” و “شیرین ‌تر از قصه” در فیلک “یک شانس” را پشت سر بگذارد.

برندگان جوایز گلدن گلوب معمولا از شانس زیادی برای دریافت اسکار برخودار هستند. سال پیش فیلم “آرگو” جایزه گلدن گلوب را در بخش بهترین فیلم درام از آن خود کرد و پس از آن برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد. سال 2012 نیز فیلم “هنرمند” که برنده جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شده بود سرانجام به عنوان برنده اسکار برای بهترین فیلم انتخاب شد.