معترضان با تعیین ضرب‌الاجل چند روزه برای علاوی خواستار استعفای او شدند

0
189

معترضان عراقی روز یکشنبه 2 فوریه با برپایی تظاهرات گسترده در میدان التحریر در بغداد، علیه محمد توفیق علاوی نخست وزیر تازه منصوب شده این کشور شعار ‌دادند، شماری از رهبران هماهنگ کننده این اعتراضات با تعیین مهلتی چند روزه برای علاوی، از او خواستند تا از سمت خود استعفا دهد.

این در حالی که یکی از فعالان مشهور عراقی در شهر الناصریه، مرکز استان ذی قار ، علاء از تظاهر کنندگان خواست به منظور آزمایش میزان تعهد نخست وزیر جدید مهلتی به او داده شود.

علاء الرکابی در توییتی از معترضان خواست تا فرصتی به نخست وزیر جدید بدهند تا به خواسته‌های معترضان و در مقدمه آنها مجازات قاتلان تظاهرکنندگانو آماده کردن شرایط برای انتخابات زودهنگام پارلمانی پاسخ دهد.

برخی از تظاهر کنندگان موضع الرکابی را خارج از چارچوب جنبش سراسری و اهداف آن دانسته و از او انتقاد کردند.

الرکابی از طریق ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت، گفت، 2 پیشنهاد به نخست وزیر جدید عراق ارائه داده است، اولین پیشنهاد که به اجرای عملی تعهدات نخست وزیر مربوط است اگر نخست وزیر پیشنهاد اولی را به طور مستقیم رد کند تظاهر کنندگان به میدان‌ها خواهند آمد اما چنانچه پیشنهاد اول را قبول کند، اجرای سریع خواسته‌های معترضان که نخست وزیر طی پیامی در آستانه انتصاب خود به اجرای آن متعهد شده بود، بایستی در مهلتی محدود اجرایی شود.

از سوی دیگر معترضان شهر «الرفاعی» در استان ذی قار روز یکشنبه یک ضرب الاجل سه روزه‌ای را برای علاوی تعیین کرده و از او خواستند تا ضمن عذرخواهی از تظاهر‌کنندگان، از پست خود استعفا دهد.

اما در میدان التحریر بغداد تظاهر کنندگان با فریادهای رسا خواستار استعفای علاوی شدند از نظر معترضان علاوی یکی از چهره‌های حکومت‌های شکست خورده سال‌های اخیر است که در زمان نوری المالکی نیز متصدی پست وزارت بود.

معترضین میدان تحریر در بغداد شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای سرکوب تظاهر کنندگان توسط مقامات امنیتی‌، آدم ربایی صدها نفر از فعالان و مخفی کردن آنان، شکنجه و ارعاب کنشگران را به شدت محکوم کردند.

به گزارش العربیه؛ معترضان همچنین برخورد هواداران صدر و ضرب وشتم تظاهر کنندگان توسط این گروه را محکوم کردند.