معامله ارز در بانک‌ها رسما آزاد شد

0
153

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی آزادی آنها در خرید و فروش ارز بازار آزاد را رسما اعلام و مجوز آن را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، اخیرا ولی اله سیف اعلام کرده بود که بانک‌ها به زودی با ابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز بر اساس نرخ بازار آزاد به این حوزه وارد خواهند شد.

آنطور که سیف، گفته بود بر اساس این برنامه بانک مرکزی، بانک‌ها مجاز خواهند بود تا ارز آزاد مشتری را تحویل گرفته و نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. همچنین صادر کنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک فروخته و یا آن را سپرده گذاری کنند.

این در حالی است که امروز -یکشنبه- بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد به شبکه بانکی خبر داده است. این سیاست بانک مرکزی با استناد به بند (ج) ماده (۱۱) و بند (الف) ماده (۴۲) قانون پولی و بانکی مصوب ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۱ و همچنین ماده (۸۱) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد»به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

بانک مرکزی هدف از اجرای این سیاست را هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به کانال بانکی و همچنین کاهش ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی عنوان کرده است. بر اساس این بخشنامه بانک‌ها می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند. همچنین بانک‌ها می توانند ارزهای خریداری شده در قالب این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند.

اما فروش ارز خریداری شده به سایر بانک‌ها و صرافی‌ها نیز مجاز بوده و نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

این سیاست در حالی اجرایی خواهد شد که رئیس کل بانک مرکزی معتقد است می‌تواند تسریع کننده حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز باشد. این در حالی است که وی تاکید دارد به طور حتم سال جاری پایان دوران ارزهای تک نرخی بود و از سال آینده یکسان سازی اجرایی خواهد شد.