مطهری: روحانی در مورد حصر جسارت بیشتری داشته باشد

0
181

روزنامه اعتماد در گزارشی از سخنرانی علی مطهری در قزوین نوشت:
مهر ماه که فرا می‌رسد، با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها فضای سیاسی کشور جانی دوباره می‌گیرد. دو سالی است که شروع فعالیت‌ها و سخنرانی‌های چهره‌های سیاسی در دانشگاه‌ها با علی مطهری کلید می‌خورد، به نظر می‌رسد فرزند مطهری تبدیل به چهره مورد علاقه دانشجویان شده است و دلیل آن را به خوبی می‌توان در صراحت کلامش جست‌وجو کرد.

هیچ مقامی غیرقابل نقد نیست

به گزارش جماران، علی مطهری عصر شنبه در مراسم گشایش تشکل اسلامی انجمن فرهنگ و سیاست در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، جنبش دانشجویی را جریانی مستقل، عدالتخواه و زلال برای نقد همیشه قدرت دانست و ادامه داد: در جامعه ما هیچ مقامی غیرقابل نقد نیست و مقام معظم رهبری نیز همواره در سخنان خود به این مساله اشاره دارند. مطهری در ادامه به آداب نقد اشاره کرد و افزود: تخصص و تسلط بر موضوع، انصاف و دلسوزی و خیرخواهی از جمله آداب نقد بوده و جنبش دانشجویی نیز باید با در نظر گرفتن این موضوع، شرایط نقد را در خود ایجاد کند. وی با بیان اینکه مصلح اجتماعی ابتدا باید خود صالح باشد، فراغت بیشتر، استقلال، عدالتخواه بودن و فطرت پاک و الهی را نقطه قوت جنبش دانشجویی برشمرد و اضافه کرد: در عین حال غلبه احساسات بر عقل، خطر ابزار واقع شدن برای قدرتمندان نیز از نقاط آسیب دانشجویان است. مطهری این تصور را که انقلاب اسلامی هیچگاه از مسیر صحیح خود خارج نمی‌شود را نادرست دانست و گفت: در طول تاریخ نیز انحراف انقلاب‌ها از آرمان‌های خود را به کرات داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد دانشجویی به اظهارات وی درباره حجاب گفت: حجاب نماد جامعه اسلامی و شامل زنان و مردان است و مدلی بهتر از دستورات قرآنی و اسلام در خصوص حجاب سراغ ندارم. مطهری خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی نهاد خانواده باید مستحکم باشد و راه استحکام آن نیز همین است که روابط زن و مرد بیگانه با یکدیگر باید تعریف شده باشد.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به برجام در مجلس کار درستی نبود 

نایب‌رییس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: همواره با برجام موافق بوده‌ام و معتقدم درصد قابل قبولی از آن اجرا شده است و اگر امروز مسوولان ما در سازمان ملل از طرف‌های مقابل انتقاد می‌کنند طبیعی است تا طرف مقابل را به حرکت وادار کنند. مطهری اضافه کرد: تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به برجام کار درستی نبود، بلکه اهرمی سیاسی برای فشار وارد کردن به دولت بود. وی ادامه داد: درباره توافق نامه‌ها باید مجلس روی کلیات آن بررسی کند، نه اینکه تمام جزییات و اصطلاحات آنها را که شاید ماه‌ها و سال‌ها در مذاکرات بر روی آن کار شده را نقد و بررسی کند. مطهری درپاسخ به انتقاد دانشجویی که چرا دولت هر موضوع و مشکلی را به دولت احمدی‌نژاد ربط می‌دهد، گفت: حقیقت این است که بسیاری از مسائل کشور به دولت نهم و دهم مربوط است و بی‌نظمی عجیبی در نظام مالی کشور ایجاد شد و بسیاری از اقدامات وی بدون تحقیق و مطالعه و با هیاهو و هیجان‌سازی همراه بود. مطهری همچنین به انتقاد این دانشجو که فتنه ٨٨ هشت ماه آشوب را در کشور ایجاد کرد، پاسخ داد: این هشت ماه آشوب نبود، بلکه ابتدا اعتراضی آرام و مدنی بود و بی‌تجربگی برخی مدیران، موجب شد تا اینقدر تداوم یابد، درحالی که می‌شد این مشکل را ظرف چند روز و در فضایی آرام و به دور از هیجان مدیریت کرد.

FATF مشکلی برای کشور  ایجاد نمی‌کند 

وی درباره تصویب قراردادهای نفتی IPC و موضوع قانون مبارزه با پولشویی (FATF) در مجلس نیز گفت: اولا آنچه در مجلس تصویب شد قرارداد نفتی نبود، بلکه الگو و چارچوبی برای قراردادهای نفتی تصویب شد تا هر تصمیمی در این زمینه مبتنی بر ضوابط و بر اساس قوانین باشد. مطهری خاطرنشان کرد: تمام مصوبات دولت باید در هیات تطبیق مورد بررسی قرار می‌گرفت و این الگو نیز پس از دو بار ارسال به مجلس و بررسی آن در نهایت به تصویب این هیات و رییس مجلس رسید و ابلاغ شد، بنابراین هیچ قراردادی تصویب نشد، بلکه الگوی قراردادهای نفتی تصویب شده است. مطهری خاطرنشان کرد: درباره FATF نیز که مشتمل بر سه قانون مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و پیوستن به کنوانسیون مبارزه با فساد است ٨٠ درصد کار تصویب و در حال اجرا است و تنها تعدادی از اینها هستند که ممکن است برای ما مشکل ایجاد کند. وی ادامه داد: در نامه وزیر اقتصاد به این اتحادیه نیز آمده است که ۴١ اقدام توصیه شده آنها به کشورها چیزی است که پیش از این، هم در قانون ما و هم در قانون اساسی بر آن تاکید شده، اما به هرحال در مواردی مانند موضوع تشخیص تروریسم بین ما و آنها اختلافاتی وجود دارد. مطهری افزود: این اتحادیه کشورها را از لحاظ این سه قانون به چهار گروه تقسیم کرده که ایران به همراه کره شمالی در دسته چهارم یعنی لیست سیاه که کشورهای پرخطر از لحاظ همکاری اقتصادی هستند قرار دارد، اما فعلا با نامه وزیر اقتصاد کشور ما به مدت یک سال تا هجده ماه از این لیست خارج شده است. وی در پایان با بیان اینکه ما سال‌ها از نظام بانکی دنیا بیرون بوده‌ایم، گفت: موارد توصیه شده در FATF مورد توافق ما است و فقط در مواردی اختلاف نظر داریم که بعید می‌دانم مشکلی برای کشور ایجاد کند.

مسوولیت مستقیم حصر بر عهده قوه قضاییه است

تجربه نشان داده علی مطهری در هر محفل دانشجویی که قرار می‌گیرد ممکن نیست یک بخش از صحبت‌هایش را به مساله حصر اختصاص ندهد. اگرچه صحبت‌هایش در مورد حصر در خبرگزاری‌های رسمی بازتاب چندانی نداشته اما برخی سایت‌های محلی گزارش داده‌اند مطهری در پاسخ به یکی از دانشجویان که درباره مسوولیت حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی پرسیده شده بود، گفت: مسوولیت حصر با قوه قضاییه است. حصر بدون حکم قضایی ظلم است. البته آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی باید جسارت بیشتری داشته باشد و عقب‌نشینی درست نیست. او همچنین دخالت نهاد نظامی در سیاست را برای نظام خطرناک دانست و گفت: دخالت نهاد نظامی در سیاست و اقتصاد برای نظام خطرناک است. البته در دولت جدید وضعیت کمی بهتر شده است.