مصوبه مجلس نمایندگان برای آزادسازی آمریکاییان اسیر در جمهوری اسلامی

0
177

مجلس نماینگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای خواستار آزادی فوری شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شد.

این قطعنامه یک روز پس از تصویب بسته تحریمی این مجلس علیه جمهوری اسلامی صادر شد که علاوه بر هدف گرفتن برنامه موشکی بالیستیک و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، آزاد ساختن شهروندان آمریکایی زندانی در جمهوری اسلامی را نیز در بر دارد.

قطعنامه آزاد‌سازی شهروندان آمریکایی زندانی در جمهوری اسلامی که توسط مجلس نمایندگان تصویب شد، یک قطعنامه فرا‌حزبی است که توسط ایلینا راس لیتنین، رئیس جمهوریخواه کمیته فرعی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، تدوین شده است و نیتا لویی نماینده دمکرات، تد پو نماینده جمهوریخواه، و تد دویچ نماینده دمکرات از آن حمایت کرده اند.

خانم ایلینا راس لیتنین در بیانیه ای گفت این قطعنامه پیامی قوی به جمهوری اسلامی می فرستد مبنی بر اینکه اعمال آن تحمل نخواهد شد.

خانم لیتنین پیشتر در جلسه ای در این هفته با حضور بستگان شهروندان آمریکایی زندانی در ایران گفته بود «به باور ما اولویت دادن به این مساله مهم است که بتوانیم در حمایت از شهروندان آمریکایی که ناعادلانه در جمهوری اسلامی بازداشت شده اند اقدام کنیم و بپرسیم دولت ما چه کاری برای آزادی آنها انجام میدهد.»

خانم لیتنین گفت ما متعهد به انجام هر کار ممکن برای آزادی شهروندان آمریکایی محبوس در جمهوری اسلامی از جمله سیامک و باقر نمازی، و همچنین باب لوینسون هستیم.

ایلینا لیتنین ضمن اشاره به تلاش های دولت های پیشین و کنونی آمریکا برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی به وطن گفت «بدون فشارهای اضافی بر رژیم جمهوری اسلامی و بدون برداشتن گامهای عمده در تلاشهای کاخ سفید و وزارت خارجه، جمهوری اسلامی ایران بدون شک شهروندان بیشتری را به گروگان خواهد گرفت.»

کاخ سفید هفته گذشته با صدور بیانیه ای از جمهوری اسلامی خواست باب لوینسون که یک دهه پیش در جمهوری اسلامی ناپدید شد، و سیامک و باقر نمازی که اکنون در ایران در بازداشت هستند را آزاد کند، و در غیر اینصورت باید منتظر عواقبی جدید و جدی باشد.

قطعنامه مجلس نمایندگان از پرزیدنت ترامپ می خواهد آزادی شهروندان آمریکایی را در اولویت بالا قرار دهد و با کشورهای متحد که آنها نیز شهروندانشان در جمهوری اسلامی زندانی هستند مشترکا یک نیروی کار چند ملیتی تشکیل دهد.

اظهارات پرزیدنت ترامپ درباره برجام

پرزیدنت دونالد ترامپ می گوید ایالات متحده می تواند دلایلی برای خروج از معاهده اتمی با جمهوری اسلامی داشته باشد. آقای ترامپ در مصاحبه با نشریه وال استریت جورنال گفت به نظر او جمهوری اسلامی ایران، مفاد توافقنامه را اجرا نمی کند و از ایالات متحده سوء استفاده می کند.

پرزیدنت ترامپ همچنین گفت برای رد تایید گواهی تبعیت جمهوری اسلامی از توافق اتمی که هر سه ماه یک بار باید انجام شود مشکلی ندارد.

در خبری دیگر مقامهای ارشد آمریکائی می گویند دولت پرزیدنت به منظور اطمینان از محکم بودن توافق اتمی جمهوری اسلامی انجام بازرسی های بیشتر از سایت های نظامی مشکوک در جمهوری اسلامی را مد نظر دارد.

انجام بازرسی یکی از عناصر طرح شده برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است.

دولت آقای ترامپ ضمن نظارت شدید بر توافق برجام، خواهان تغییرات در مواردی است که دستیارانش از آنها به عنوان «اشتباهات جدی» یاد می کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ به گفته مقام های آمریکایی، تلاشها شامل مذاکره با کشورهای اروپایی برای توافقنامه دیگری است که بتواند مانع از سرگیری برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شود.