مصر: در راه جنگ داخلی؟

0
136

15 آگوست  2013

24  مرداد 1392

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از گزارش‌های مربوط به تلفات ناشی از اقدام نیروهای امنیتی دولتی برای پایان دادن به «تحصن های حمایت از مرُسی» در دو نقطه مختلف قاهره در روز 14 آگوست 2013 به شدت نگران است.

صبح زود روز 14 آگوست، نیروهای پلیس با پشتیبانی ارتش با خشونت مردم را از میدان نهضه در نزدیکی دانشگاه قاهره و نیز میدان رابعه العدویه پراکندند. حامیان رئیس جمهور برکنار شده مرسی از زمانی که ارتش مصر او را در اوایل ماه جولای کنار زد و تعدادی از رهبران اخوان ‌المسلمین را دستگیر کرد، در این دو میدان به اعتراض به این کار که به نظرشان یک «کودتا» است پرداخته بودند.

گزارش‌های متناقضی از منابع مختلف درباره تعداد تلفات، از 327 تا 2500 نفر کشته، دریافت شده است. به گزارش سازمان‌های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در مصر که در حال حاضر به تحقیق در سرد خانه‌ها و بیمارستان‌ها مشغول هستند، قطعا بیش از 200 نفر، اغلب در اثر اصابت گلوله و خفگی ناشی از تنفس گاز اشک‌آور، کشته شده‌اند و این تعداد در ظرف چند ساعت آینده ممکن است به پیش از چند صد نفر برسد.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «با وجود گزارش‌هایی که حاکی از خشونت برخی از معترضان مسلح هستند، ارقامی که ما درباره صدها کشته از مردم دریافت کرده‌ایم، حکایت از استفاده زیاد از خشونت به وسیله نیروهای امنیتی دارند.»

عبدالکریم لاهیجی افزود: «در کمتر از یک ماه گذشته، سومین بار است که ارتش و پلیس مصر با استفاده از گاز اشک‌آور و تیراندازی کورکورانه به معترضان تعداد زیادی از مردم را کشته‌اند. به جز تحقیقاتی که دادستان عمومی شروع کرده است، هیچ گونه کمیسیون رسمی هنوز به بررسی دو مورد خونریزی قبلی نپرداخته است و ما نگران هستیم که این بار نیز به همین روال عمل شود. پرهیز از تحقیقات و فقدان کامل پاسخ‌گویی و معافیت از مجازات همیشگی برای نیروهای امنیتی مسئول در کشتن معترضان از آغاز قیام در ژانویه 2011 به افزایش ناآرامی و خشونت بیشتر دامن می‌زند.»

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، با وجود اینکه نیاز به برقراری کنترل بر وضعیت و تضمین صلح و امنیت را تشخیص می‌دهد، از اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه به وسیله ریاست جمهوری مصر از تاریخ 14 آگوست نگران است زیرا به پلیس اختیارات فراقضایی برای دستگیری و بازداشت افراد بدون اتهام قانونی داده‌ شده است و پلیس و ارتش از این اختیارات در گذشته برای ارجاع تعداد زیادی از غیرنظامیان به دادگاه‌های نظامی استفاده گسترده ای کرده‌اند. گفته می‌شود در طی روز تعداد زیادی در سراسر کشور دستگیر شده‌اند.

اکنون خشونت به تمام کشور  گسترش می‌یابد و کلیساها در مناطق مختلف به آتش کشیده می‌شوند؛ خطر سقوط مصر به خشونت‌های فرقه ای بیشتر و درگیری‌های داخلی به شدت افزایش می‌یابد.

  • فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولتمردان مصر به تأکید می‌خواهد از به‌کارگیری مفرط خشونت و از دستگیری و بازداشت خودسرانه افراد بدون اتهام در مدت وضعیت اضطراری پرهیز کنند؛
  • فدراسیون از دولتمردان به تأکید می‌خواهد تحقیقات مستقل و غیر جانب‌دارانه ای را شروع و نتایج آن را منتشر کنند؛
  • فدراسیون  از دولتمردان می‌خواهد به مردم درباره وضعیت و شرایط بازداشت رئیس جمهور برکنار شده مرسی اطلاع دهند؛
  • فدراسیون از دولتمردان مصر به تأکید می‌خواهد به آزادی گردهمایی مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و آن را تضمین کنند؛
  • فدراسیون از دولتمردان و گروه‌های مذهبی و سیاسی به تأکید می‌خواهد از تحریک به خشونت بیشتر و انتقام‌جویی از مخالفان و حمله به گروه‌های مشخص به خاطر وابستگی دینی، سیاسی یا نژادی آن‌ها بپرهیزند؛
  • فدراسیون از مردم مصر می‌خواهد از توسل به خشونت، به ویژه استفاده از سلاح‌های آتشین و هر نوع اسلحه، بپرهیزند.