مصادره ویلاها و آپارتمان‌های لوکس توسط حزب الله لبنان در سوریه

0
286

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه علاوه بر خرید و فروش غیر قانونی خانه‌های سوری‌ها، توقیف و مصادره آپارتمان‌ها و ویلاهای لوکس در منطقه «بلدان» و مناطق نزدیک آن همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش بیش از 315 واحد مسکونی و تعدادی آپارتمان توسط حزب‌الله لبنان مصادره و به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی که در سوریه مستقر هستند، واگذار شده است.

گفتنی است که حومه دمشق بویژه شهر مضایا، در سال‌های 2011 تا 2017 شاهد نبردها و جنگ‌های سنگینی بوده است. این مناطق برای چند سال در محاصره نیروهای اسد و حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان فرقه‌گرا بود و مردم آن رنج گرسنگی و بمباران‌های بی‌رحمانه با بشکه‌های آتش‌زا از سوی ارتش اسد را چشیده‌اند تا بالاخره مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

العربیه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه نوشت؛ اهالی شهر مضایا در مرز سوریه و لبنان که مورد هجوم و محاصره شبه نظامیان حزب الله و نیروهای وابسته به رژیم سوریه بودند، در سال 2017 طی توافقی میان حزب‌الله لبنان و جبهه «النصره» به طور کلی از این شهر هجرت کرده و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان جای آنها را اشغال کردند.

در اوایل سال 2020، درگیری مسلحانه و خشونت‌باری در شهر فلیطه در غرب قلمون میان اعضای مسلح حزب‌الله لبنان از یک سو و نیروهای «دفاع ملی» وابسته به رژیم سوریه، از سوی دیگر به وقوع پیوست. این درگیری‌ها بر سر تقسیم درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر بین رهبران آنها بوده است.