مصادره ملک کلیسای «باغ شارون» به اتهام «جاسوسی برای سیا» به نفع «ستاد اجرایی فرمان امام»

0
389

منصور برجی، یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران گفت ملک کلیسای «باغ شارون» متعلق به جماعت پروتستان فارسی زبان، با شکایت ستاد اجرایی فرمان امام مصادره شده است. شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ این ملک را که بیش از ۱۰۰۱۷ متر مربع مساحت دارد با شکایت ستاد اجرایی فرمان امام و به اتهام اینکه شورای کلیسای جماعت ربانی ایران با «سازمان جاسوسی سیا» ارتباط دارد مصادره کرد و این حکم در مرداد ماه ۱۳۹۵ عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

باغ شارون در ولد آباد کرج قرار دارد و متعلق به شورای کلیساهای جماعت ربانی است. به گفته آقای برجی، این باغ که بیش از ۱۰۰۱۷ متر مربع مساحت و حدود هشت میلیاردتومان ارزش دارد، دور از شهر است و برای اردوهای مذهبی و تفریحی برای نوجوانان و خانواده‌های مسیحی از شعب مختلف کلیسای جماعت ربانی در سراسر کشوراستفاده شده است.

شورای کلیسای جماعت ربانی در سال ۱۳۵۳ و بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به عنوان یک نهاد کلیسایی در ایران به ثبت رسمی رسیده است و این باغ در سال ۱۳۵۳ با هدایای مالی اعضای کلیسا خریداری شده است.

منصور برجی، سخنگوی ماده ۱۸، وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام با اشاره به اینکه مصادره این ملک با اتهام جاسوسی، خطر جدی برای بازداشت و تهدیدهای بیشتر سران شورا و اعضای کلیسای پروستان را به همراه دارد گفت: «به راحتی اتهام جاسوسی را زده اند، حکم داده اند و تاییدش هم کرده اند بدون اینکه سند و مبنای این اتهام مشخص باشد. قبلا خیلی از اموال کلیساها مصادره شده بود اما مسیحیان به دلیل فشار و ترس با سکوت از آن گذشته‌اند. اما این بار مصادره باغ شارون یک اتفاق ساده نیست. دادگاه انقلاب با شکایت ستاد فرمان اجرای امام آن را به دلیل ارتباط اعضایش با سازمان سیا و جاسوسی مصادره کرده است. با این اتهام می توانند بعدتر کلیساها و املاک بیشتری را مصادره کنند و سران مسیحی را بازداشت کنند .»

آقای برجی گفت: «ظاهرا با مصادره ملک ها و تعطیلی و پلمب کلیساها یکی پس از دیگری نه تنها می‌خواهند رسیمت کلیساهای پروتستان را مانند کلیسای جماعت ربانی که پیش از انقلاب ثبت شده، باطل کنند بلکه کلا مسیحیت پروتستان فارسی زبان را نابود کنند.»

«ستاد اجرایی فرمان امام» که به عنوان «شاکی» اکنون حکم تصرف ملک کلیسای «باغ شارون» را از شعبه سوم دادگاه انقلاب تهران گرفته نهادی است که تحت نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.این ستاد در سال ۱۳۶۸ با حکم خمینی برای تصرف و مدیریت «وجوه و اموال مجهول المالک بلاصاحب» تشکیل شد و در دوره رهبری خامنه‌ای علاوه بخش قضایی به فعالیت‌های اقتصادی روآورد و نهادی خارج از نظارت مجلس و دولت است.

وارتان آوانسیان، یکی از کشیشان کلیسای جماعت ربانی و از اعضای هیات مدیره این کلیسا که از شهریور ۱۳۹۲ ایران را ترک و اکنون در ترکیه به سر می برد به کمپین گفت: «تا آنجا که من اطلاع دارم هیچکدام از سران کلیسا در دادگاه شرکت نکرده اند و وکیلی نیز نداشته اند. تا آنجا که می‌دانم نامه احضار به دادگاه و حکم برای سرایدار باغ فرستاده شده که یکی از مسیحیان فارسی زبان است و سالها در این باغ زندگی می‌کند. واقعیت این است که مسیحیان داخل از اطلاع رسانی این خبر نگران بودند چون بسیار تحت فشار هستند. به آنها گفته شده خبررسانی و حرف زدن برایشان گران تمام می‌شود اما ما فکر کردیم با سکوت نمی‌توان از این مصادره رد شد و تصمیم به انتشارش گرفتیم.»

در متن دادنامه شعبه سوم دادگاه انقلاب صادره در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ آمده است: «شورای کلیسای جماعت ربانی یکی از شاخه‌های کلیسای فیلادلفای آمریکا بوده که با بودجه آمریکا و بوسیله سازمان جاسوسی سیا برای نفوذ در کشورهای جهان اسلام خصوصا ایران تشکیل و به فعالیت های تبشیری اقدام می نماید لهذا مستندا به مواد ۱۰و۲۰ اصلاحیه آیین نامه نحوه رسیدگی به پرونده های موضوع اصل ۴۹ قانون اساسی قرار سرپرستی و توقیف ملک موصوف را بنفع ستاد اجرایی صادر و اعلام می نماید.» این دادنامه که بعد در مرداد ماه سالجاری(۱۳۹۵)  توسط دادگاه تجدید نظر تایید شده، در سایت ماده ۱۸ منتشر شده است.

منصور برجی با اشاره به ارتباط کلیسای جماعت ربانی به کلیسای فیلادلفیای آمریکا در دادنامه به کمپین گفت: «واقعا این استناد نشانه از تحقیق بسیار کم دادگاه دارد. این یک اتهام خنده‎دار است. دادگاه این کلیسا را یکی از شاخه های کلیسا فیلادلفیای آمریکا دانسته است در حالیکه فیلادلفیا کلمه‎ای در کتاب مقدس است و به معنای “محبت برادرانه” است. کلیساهای زیادی در سراسر دنیا به همین اسم هستند. ایالتی نیز به همین نام در آمریکا وجود دارد اما این کلیسا هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد. مدرکی هم نبوده که این ارتباط را توضیح دهد.»

وارتان آوانسیان، کشیش کلیساهای جامعه ربانی نیز درباره «اتهام جاسوسی برای سیا» به کمپین گفت: «متاسفانه اتهام جاسوسی برای آمریکا را به همه رهبران کلیسا از جمله من در بازجویی‎ها زده‎اند. ما متهم می شدیم که برای سازمان سیا کار می کنیم و دلار می گیریم. در حالیکه هیات مدیره کلیساها همه ایرانی بودند و هیچکدام آمریکایی یا از ملیت های دیگر نبودند. یکبار همسرم را احضار کرده بودند و حتی به او گفته بودند که همسرت با سیا در ارتباط است و شما دلار می‎گیرید. به من نهایتا آنقدر فشار آوردند که روز ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ مجبور به ترک ایران شدم.»

منصور برجی یکی از مدافعان حقوق مسیحیان ایران با اظهار اینکه هنوز ملک عملا مصادره نشده است گفت: «هنوز حکم اجرا نشده است. البته از چند سال پیش با فشارهای وزارت اطلاعات دیگر مسیحیان اجازه برگزاری اردو و برنامه در این باغ را نداشتند و کسی غیر از سرایدار اجازه ورود و خروج را نداشت. بنابراین مدت هاست که آنجا بلااستفاده مانده اما هنوز پس از صدور حکم مصادره نشده و سرایدارش هنوز در آنجا زندگی می‌کند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛  در واکنش به اتهام وارده توسط دادگاه انقلاب به کلیساهای جماعت ربانی ایران، دکتر جرج وود، ناظر جهانی این شاخه از مسیحیان پروتستان، طی بیانیه‌ای اظهار کرده است: «ما به نمایندگی از ۶۸ میلیون پیروان کلیسای جماعت ربانی در دنیا ضمن ابراز نگرانی خود از مصادره اخیر باغ و ملک کلیسایی متعلق به شورای کلیساهای جماعت ربانی، خواستار بازگرداندن آن به مالکان قانونی آن هستیم.»

پیش از این پنجم خرداد ماه ۱۳۹۲، کلیسای جماعت ربانی واقع در خیابان تخت جمشید که از اصلی‎ترین کلیساهای پروتستان ایران است، تحت عنوان انجام «تعمیرات اساسی» تعطیل شد. همچنین یکی از کشیشان این کلیسا به نام روبرت آسریان نیز دو روز پیش از تعطیلی کلیسا بازداشت شد.  منصور برجی در گفتگویی با کمپین درباره تعطیلی این کلیسا گفته بود: «جلسات این کلیسا به زبان فارسی برگزار می‎شود و آنها نمی‎خواهند افراد غیر مذهب در مراسم شرکت کنند. نگران هستند که تعداد نوکیش‌ها اضافه شود. البته این کلیسا از قبل از انقلاب جلساتش به زبان فارسی بوده است چون خیلی از مسیحیان به زبان ارمنی مسلط نیستند. پس از انقلاب در دوره های مختلف فشار برای بسته شدن کلیساهای فارسی زبان وجود داشته و در چند سال اخیر شدت یافته است. اکثر کلیساهای فارسی زبان در طول چند سال گذشته رفته رفته بسته شدند. کلیساهایی که در مشهد، آذربایجان غربی و شرقی، اراک، شیراز و اهواز بود همگی بسته شدند. این کلیسای جماعت ربانی مرکز از بین کلیساهای فارسی زبان از همه بیشتر شرکت کننده دارد و قدمتش بیش از نیم قرن است.»

منصور برجی در این گفتگو در سال ۱۳۹۲ همچنین گفته بود:«حدود ۲۷ کشیش و مسوول رده بالای کلیساها در زندان هستند.»

کمپین بین‌المللی همراه با ۱۸ سازمان حقوق بشری دیگر روز نهم آذر ماه ۱۳۹۵ با انتشار بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواستند تا  به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران خاتمه‌ بدهند. در این بیانیه اشاره شده بود مسوولان و اعضای کلیساهای خانگی عمدتا با اتهاماتی چون “اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه اندازی کلیساهای خانگی” مواجه می‌شوند. در این بیانیه آمده است ایران به عنوان کشوری عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است از عدم تبعیض بر اساس مواد ۲ و ۲۶ این معاهده و برای حفظ آزادی اندیشه و مذهب بر اساس ماده ۱۸ همان میثاق اطمینان حاصل کند. ماده ۱۸ به طور خاص حفاظت از حقوق افرادی که قصد تغییر مذهب یا عقیده دارند را در نظر گرفته است.

در این بیانیه همچنین آمده بود که گروهی از نوکیشان مسیحی در ماه می ۲۰۱۶ در رشت با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” بازداشت شدند. حکم آنان از زمان ابلاغ (۱۵ اکتبر ۲۰۱۶) تا کنون در تعلیق است.