مصادره محموله‌های تسلیحاتی و نفتی میلیون‌ دلاری جمهوری اسلامی توسط آمریکا

0
282

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) اعلام کرد که نیروی دریایی ایالات متحده دو محموله بزرگ تسلیحاتی جمهوری اسلامی را که برای حوثی‌ها در یمن ارسال شده بودند پس از توقیف، مصادره کرده است.

سلاح‌های توقیف شده به ترتیب در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ از دو کشتی جداگانه خارج شدند که شامل ۱۷۱ فروند موشک زمین به هوا، هشت فروند موشک ضد تانک و همچنین قطعات موشک کروز ضد کشتی و سایر اجزای موشک و پهپاد بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا گفت که این عملیات در دریای عمان در حالی انجام شد که نیروی دریایی این کشور در حال گشت‌زنی‌های معمول خود در منطقه بود. این محموله تسلیحاتی طبق گفته نهاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین مالی شده است. آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده است.

یورونیوز نوشت؛ وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا همچنین از مصادره حدود ۱.۱ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی خبر داده است. این فرآورده‌های نفتی از چهار نفتکش با پرچم خارجی در دریای عمان یا اطراف آن در مسیر ونزوئلا توقیف شده‌ بودند.

آمریکا این اقدام را بزرگترین مصادره محموله‌های سوخت و سلاح از جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

طبق بیانیه وزارت دادگستری، دولت آمریکا فرآورده‌های نفتی توقیف شده را بر اساس حکم دادگاه فروخت و عواید حاصل از آن را که بیش از ۲۶ میلیون دلار می‌شود احتمالا به صندوق قربانیان تروریسم واریز می‌کند.