مشاهده گونه‌ای «قورباغه ماهی» برای نخستین بار در شمال خلیج فارس..

0
849

یک گونه از قورباغه ماهیان موسوم به Antennarius nummifer از خانواده Antennariidae برای اولین بار توسط کارشناسان ایستگاه تحقیقات بندرلنگه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی مشاهده و شناسایی شد.

به گزارش  ایسنا، این گونه از عمق 55 متری در 9 مایلی جنوب شرقی بندرلنگه به وسیله گرگور صید شد.

پس از بررسیهای مورفومتریک و مریستیک، این گونه با طول کل 5.78 میلی متر، طول استاندارد 2.64 میلی متر، وزن کل 5.22 گرم، دارای سه خار و 12-13 شعاع نرم در باله پشتی،‌ باله مخرجی فاقد خار و دارای 7-8 شعاع نرم و 10 شعاع نرم در باله سینه‌یی می باشد.

090

قاعده شعاع های هشتم تا دهم باله پشتی توسط لکه بیضی شکل سبز رنگی پوشیده شده است. در شرایط طبیعی رنگ بدن قهوه‌یی- خاکی بوده که در شرایط اسارت کم رنگتر دیده می شود. در سایر مناطق پراکنش این گونه رنگهای متنوعی مانند نارنجی،‌ نارنجی قهوه‌یی و سبز گزارش گردیده است.

دهان در این گونه بزرگ و مایل به بالا و دارای زاویه 70 درجه نسبت به محور دم – سر می باشد. اولین شعاع باله پشتی به صورت آزاد بوده که اندام لور Lure را تشکیل می دهد. ساختمان لور شامل یک رشته باریک که درنوک آن اسکای مشخص و قابل مشاهده با چشم معمولی وجود دارد. ساختمان اسکا شامل چهار لکه چشمی سیاه رنگ و شش رشته ممتد می باشد که دارای ساختمانی شبیه میگوی ریز می باشد.

این گونه در ایندوپسفیک،‌ دریای سرخ،‌ شرق آفریقا تا هاوایی و جزایر ایسلند مشاهده شده است.