مشاهده و تصویربرداری از پرنده ملی ایران در مناطق دشتی دامغان..

0
382

 رییس اداره محیط زیست شهرستان دامغان گفت: در جریان کنترل و پایش مناطق دشتی شهرستان دامغان در حومه روستای یزدان آباد ۲ قطعه زاغ بور توسط محیط بانان مشاهده و بلافاصله نسبت به تهیه فیلم و عکس از این پرنده ارزشمند اقدام شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از دیده بان  حیات وحش ایران؛ زاغ بور یا زاغ کویری با نام علمی Podoces pleskei پرنده ای کمیاب از خانواده کلاغیان و جزو گونه های در معرض خطر انقراض در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN به شمار می رود.

زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی شرق و جنوب شرق ایران به ویژه در استان‌های یزد، سمنان و همچنین در شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی زندگی می کن.

از آنجا که تنها گزارشات معتبر درخصوص مشاهده این گونه محدود به خاک ایران است، پرنده شناسان آن را گونه ای بومی و آندمیک به شمار آورده و لقب “پرنده ملی ایران” را به آن نسبت داده اند. زاغ بور تنها پرنده بومی (اندامیک) ایران است.

این عضو کوچک جثه خانواده کلاغ ها وابستگی زیادی به گیاه بوته‌ای قیچ دارد و لانه خود را به طرز هنرمندانه ای درمیان شاخه های درختچه ها و بوته های بیابانی به ویژه قیچ ها و تاغ ها با بهره گیری از الیاف گیاهی بنا می کند و کف لانه را از پشم گوسفند و گل می پوشاند تا محیطی گرم برای تخم گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز میشود فراهم گردد.

زاغ بور حشره خوار و دانه‌خوار است. در اردیبهشت ماه ۴ تا ۶ تخم می گذارد. زاغ بور تک همسر است و تمام طول سال را در کنار جفت خود می ماند. این پرنده قلمروطلب بوده و به ذخیره‌سازی غذا در زیر خاک اقدام می کند.

درحال حاضر تخریب زیستگاه به جهت گسترش اراضی زراعی و قطع بوته ها و درختچه های بیابانی مهمترین خطری است که نسل این گونه را تهدید میکند.