مشاهده مجدد ۱۷ گیاه منقرض شده!

0
144

۱۷ نوع گیاه که تصور می‌شد منقرض شده‌اند، دوباره مشاهده شده و مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکنون تحت حفاظت قرار گرفته‌اند.

 در این اوقات سخت جهان، هنوز هم شنیدن یک خبر خوب شاید ذوق آور باشد. اکنون تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Nature Plants نشان می‌دهد که ۱۷ گیاه که تاکنون تصور می‌شد منقرض شده‌اند، هنوز زنده هستند.

نویسندگان این مطالعه جدید نوشتند: ۱۷ گونه گیاهی بومی اروپا منقرض شده در نظر گرفته می‌شدند، اما پیشرفت دانش طبقه بندی و توزیع و همچنین فعالیت‌های خارجی، آنها را از وضعیت منقرض شده خارج کرده است. این گونه‌ها اکنون در یک چارچوب حفاظتی قرار گرفته‌اند.

اما فقط به این دلیل که اکنون مشخص شده این گونه‌ها منقرض نشده‌اند، به این معنی نیست که ایمن هستند.

“رافائل گووارتس” گیاه شناس باغ گیاه شناسی سلطنتی در انگلستان که البته در این مطالعه مشارکت نداشته است، می‌گوید: بدیهی است که این خبر خارق العاده‌ای است که این گیاهان منقرض نشده‌اند، ولی آنها هنوز هم به شدت در معرض خطر هستند.

اما این گونه‌ها چگونه کشف شدند؟ “جولیا آلبانی روچتی” زیست شناس گیاهی و دانشجوی دکترای تخصصی در دانشگاه “روما تره”(Roma Tre) در رم ایتالیا و همکارانش تصمیم گرفتند تا تحقیق کنند که آیا همه گیاهانی که در دسته بندی منقرض شده قرار دارند، آیا واقعاً منقرض شده‌اند؟ آنها با فهرستی از ۳۶ گونه که به طور رسمی به عنوان منقرض شده ثبت شده بودند، شروع کردند.

سپس آنها را با بانک‌های بذر گیاهی، باغ‌های گیاه شناسی و بانک داده‌های عمومی مانند تسهیلات جهانی اطلاعات تنوع زیستی(GBIF) دوباره بررسی کردند. اینجا بود که محققان متوجه تناقض‌هایی در داده‌ها شدند که منجر به این شد که ۱۷ گیاه که تصور می‌شد منقرض شده‌اند، هنوز وجود دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، حالا آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این گیاهان یک بار دیگر به جمعیت خودپایدار برسند تا از خطر انقراض رهایی یابند. این گیاهان اگرچه ممکن است هنوز منقرض نشده باشند، اما جمعیت آنها به شدت کم است و باید تلاش شود تا از حفظ آنها اطمینان حاصل شود.