مسمومیت ۲۹۸ نفر و مرک ۴ نفر در اثر استعمال الکل در رفسنجان..!

0
326

اورژانس در حال آماده باش است..!

پنجشنبه شب در حالی پیامک خبر فوری مبنی بر مصرف نوشیدنی مشکوک در رفسنجان باعث مرگ چند نفر شد گوشی به گوشی ارسال می‌شد که مسیرهای منتهی به بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب شهر رفسنجان به دلیل ازدحام جمعیت بسته شده بود.

به گزارش ایسنا ؛ خبرها حاکی از آن بود که روز پنجشنبه نهم خرداد ماه تعداد زیادی بر اثر مصرف نوشیدنی مشکوک دچار مسمومیت و طی مراجعه به آن مرکز تحت مداوا قرار گرفتند.

سایت فرمانداری رفسنجان در این خصوص اعلام کرد: متاسفانه 4 نفر از شهروندان تا ساعت 18:30 همان روز به دلیل مسمومیت بالا، علی‌رغم تلاش پزشکان و اقدامات لازم فوت کردند.

در همین سایت به نقل از فرماندار رفسنجان آمد: از ساعت 3 بامداد روز پنجشنبه 9 خرداد تا ساعت 10 صبح روز جمعه 10 خرداد تعداد کسانی که بر اثر مصرف نوشیدنی مشکوک دچار مسمومیت شده و به بیمارستان علی‌بن‌ابی‌طالب رفسنجان مراجعه کردند 298 نفر است که از این تعداد 4 نفر فوت شدند و همچنین 3 نفر نیز در بخش ICU بیمارستان بستری هستند.

همچنین در این گزارش بر اساس اعلام مراکز امنیتی شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی، مصرف کنندگان حادثه دیده نوشیدنی را به عنوان مواد نیروزا تهیه و مصرف کرده‌اند.

این خبر که شهر رفسنجان را در شوک فرو برد باعث شد تا ستاد بحران شهرستان با حضور اعضا تشکیل شود تا با اعلام آماده‌باش و برنامه‌ریزی منسجم بتوان تلفات بحران احتمالی را به حداقل رساند.

بر اساس اعلام فرمانداری تاکنون در این رابطه 3 نفر مظنون دستگیر شده‌اند ولی هنوز هیچ گونه خبری از نوع این نوشیدنی و اینکه چه کسانی اقدام به تولید این ماده خطرناک کرده‌اند منتشر نشده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان همچنین از وخامت اوضاع 9 تن خبر داد و گفته است: ”این افراد که در کما هستند، دچار نابینایی نیز شده‌اند.”

نمونه خون مسموم شدگان به آزمایشگاه رفرنس در مرکز استان کرمان و تهران ارسال شد تا عامل مسمومیت مشخص شود. اما متخصصان با توجه به علائم موجود از جمله مشکلات بینایی و کلیوی عامل آن را متانول می‌دانند.

“هاشمی” متخصص طب پزشکی و اورژانس  می‌گوید: الکل‌هایی که عمدتا ایجاد مسمومیت می‌کنند اتانول، متانول و اتیلن گلیکول هستند، اتانول الکلی است که عمدتا به منظور ایجاد حالت مستی و از خود بیخود شدن استفاده می‌شود. گاهی بدلیل شرایط تهیه، مقداری متانول همزمان تولید می‌شود. بسیار در حوادث خوانده و یا شنیده‌اید که در مهمانی‌هایی به دلیل خوردن مشروبات الکلی عده‌ای نابینا شده‌اند. علت این آسیب جبران‌ناپذیر وجود متانول است.

وی ادامه می‌دهد: متانول به واقع ماده‌ایست بی‌رنگ با بوی خاص که به نام الکل چوب شناخته می‌شود. این الکل در ترکیبات حلال رنگ، ورنی، مایع ضد یخ و پاک کننده حفاظ‌های شیشه‌ای و ده‌ها ترکیب دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. متانول در مقدار کم ولی قابل توجهی در شراب و دیگر مشروبات الکلی یافت می‌شود که بعد از مصرف زیاد این مواد، سطح خونی قابل تشخیصی از متانول به دست می‌آید. خطر مسمومیت با متانول از طریق خوراکی، استنشاقی و پوستی وجود دارد. اتانول به راحتی از دستگاه گوارش جذب شده و در مدت 30 تا 90 دقیقه به حداکثر غلظت خود در خون می‌رسد. اکثر متانول مصرفی در کبد دچار دگرگونی شده و از طریق کلیه دفع می‎شود و بخش اندکی از متانول مستقیما از کلیه و ریه دفع می‌شود ودر اثر دگرگونی متانول در کبد موادی تولید می‌شود که تجمع آنها در چشم منجر به بروز کوری می‌شود.

وی در خصوص اثرات متانول نیز می‌گوید: اثرات متانول را می‌توان در چندین نقطه از بدن پیگیری کرد. در دستگاه عصبی باعث بروز گیجی، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی افت هوشیاری می‌شود. در سی تی اسکن از مغز دیده شده که گاهی ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون در مغز افراد مسموم دیده می‌شود. در چشم ایجاد دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برفی، تاری دید، کاهش میدان بینایی و کوری می‌کند و اثرات متانول در دستگاه گوارش مشابه با اتانول بوده و با تهوع، استفراغ، دردشکمی همراه است. بعضی از افراد علی‌رغم مصرف میزان فراوان متانول هیچ نوع علامت گوارشی ندارند. در دستگاه قلبی ممکن است منجر به افت در فشارخون و ضربان قلب شود.

یک متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص مشکلاتی که الکل در بدن ایجاد می‌کند، به ایسنا می‌گوید: مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی دست‌ساز معمولا پس از مصرف دچار مسمومیت می‌شوند که همراه با کاهش هوشیاری، بدحالی، تهوع و استفراغ و گاه تشنج است، این بیماران پس از مراجعه به بیمارستان در مراحل بعدی اسید در خونشان مشاهده و قند خونشان دچار اختلال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کلیه‌ها از کار می‌افتد و بیمار نیاز به دیالیز پیدا می‌کند و طی چند روز کور خواهد شد و گاه با وجود همه تلاش‌های درمانی برای برخی مسمومان، آنها دچار بی‌هوشی و در نتیجه مرگ می‌شوند. البته در مرحله اول به بیمار ضد سم از نوع خوراکی و تزریقی تجویز و پس از دیالیز، درمان‌های حمایتی بر روی فرد انجام می‌شود.

گزارش از فرزانه لشکری