مسعود شفیعی: سه سال پس از وکالت سه آمریکایی هنوز نمی توانم کار کنم و ممنوع‌الخروجم

0
281

مسعود شفیعی، وکیل و فعال حقوق بشر که پس از وکالت سه کوهنورد آمریکایی در سال ۱۳۹۰ بارها برای بازجویی به وزارت اطلاعات احضار و پس از آن ممنوع الخروج شد گفت: ««سه سال است که نتوانسته‌ام کار کنم. پاسپورتم را هم گرفتند و ممنوع الخروجم کردند. در پاسپورت من حتی مهر خروج خورده، یعنی الان من خارج از کشور هستم و اگر مشکلی برایم پیش بیاید یعنی در خاک ایران نبوده‌ام.»

مسعود شفیعی، وکالت پرونده سه کوهنورد آمریکایی ( سارا شورد، جاش فتال و شان بایر) را به عهده داشت که این سه تن با رفع اتهام و آزادی در مهر ماه ۱۳۹۰ به آمریکا بازگشتند. اما چند روز پس از خروج موکلان آقای شفیعی از ایران، ماموران وزارت اطلاعات آقای شفیعی را احضار و بازجویی کردند.

ماموران اداره اطلاعات با ورود به منزل این وکیل در تاریخ ۵ مهرماه ۱۳۹۰ و تفتتیش وسایل خانه اش، او را به اوین بردند و در آنجا وی چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفت. هفتۀ بعد از آن در فرودگاه امام خمینی و درحالی که عازم به خارج از کشور بود گذرنامۀ وی ضبط شد و به او گفته شد که ممنوع الخروج است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ مسعود شفیعی  گفت: «ده روز پیش به دفتر آقای محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه برای پیگیری مراجعه کردم. مسول دفترایشان گفت او نیست و من باید نامه بنویسم. طی نامه ای مطالباتم را نوشتم اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است و تمام درخواست های من برای حق کار و گرفتن پاسپورتم بی پاسخ مانده است.»

آقای شفیعی در پاسخ به اینکه آیا به او به طور مستقیم گفته شده که حق کار کردن ندارد و یا پروانۀ وکالتش باطل شده است به کمپین گفت: «هیچ دستور خاصی کسی به من نداده است که کار بکنم یا نکنم. اما در طول سه سال این طور بوده که وقتی موکلینی به سراغم می آیند یا تلفنی با من تماس می گیرند که وکالت پرونده شان را به عهده بگیرم و من هم قبول می کنم در جلسه بعدی می گویند نمی توانند که من را به عنوان وکیل پرونده قبول کنند. می گویند برای انتخاب من تحت فشار گرفته اند.»

آقای شفیعی وکالت پرونده برخی فعالان سیاسی و کارگری مانند آرش و کامیار علایی، کیان تاجبخش، رسول بداقی و رضا شهابی را به عهده داشته است.

این وکیل پرونده های سیاسی به کمپین گفت:‌«مهم این است که من هنوز خودم نمی دانم جرمم چیست. مساله اصلی چیست و هیچکس هم پاسخگو نیست.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «آخرین کسی که می خواست من وکالت پرونده اش را قبول کنم یک ماه پیش یک نوکیش مسیحی بود، اما بعد از جلسۀ دوم صحبت کردن خانواده اش گفتند که آنها معذورند. حتی آنقدر ترسیده بودند که گفتند نمی توانند بیشتر توضیح بدهند.»

مسعود شفیعی با اظهار اینکه فکر می کرده پس از ریاست جمهوری روحانی اوضاع فرق می کند و ممنوعیت کاری او برداشته می شود به کمپین گفت:‌« من یکی از کسانی بودم که به روحانی رای دادم. به امیدی که کسی است که حقوق را می شناسد و قول های خوشایندی دارد می دهد. خوش بین بودم و به همین دلایل هم رای دادم اما متاسفانه پس از رییس جمهور شدن به قول هایشان عمل نکردند. من بعد از ریاست جمهوری ایشان یک نامه به شخص ایشان هم نوشتم که بی پاسخ ماند.»

مسعود شفیعی مرداد ماه ۱۳۹۱ در گفتگویی با کمپین با طرح فشارها گفته بود حتی اتاق خوابش هم شنود می شود و تمام رفت و آمدهای او کنترل می شود. او همچنین با اشاره به صحبت های خواهر امیر حکمتی، زندانی‌ای که اکنون در اوین به سر می برد به کمپین گفت: « خواهر آقای حکمتی به من گفت که قاضی پرونده گفته است من نمی توانم هیچ پرونده ای را قبول کنم. آخر ایشان با کدام مجوز چنین کاری را می کند؟»

مقاله قبلی«ساندرا بولاک» پردرآمدترین بازیگر زن هالیوود شد.
مقاله بعدی«اليجا وود» جادوگرها را همراهي مي‌كند
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...