مساحت دریاچه ارومیه ۵ برابر شد

0
936

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، گزارش آخرین وضعیت زیست محیطی پارک ملی دریاچه ارومیه را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس این گزارش، بارندگی های رخ داده در سال آبی 94-95باعث شده سطح آب دریاچه از مساحت 535 کیلومتر مربع در سال آبی به بیش از 2445 کیلومتر مربع افزایش یابد. همچنین تراز دریاچه ارومیه نیز از 1270/08 به 1270/96 (در تاریخ 29 فروردین 95) برسد.

مقایسه روند تغییرات سطح تراز در طی سالهای گذشته حاکی است که در طی سال آبی 93-94 و 6 ماهه اول سال آبی 94-95 روند کاهشی سطح تراز آب دریاچه ارومیه متوقف شده و شیب افزایشی ارتفاع آب دریاچه نسبت به سال قبل رخ داده است.

اگر چه روند افزایش آب دریاچه در فصول پاییز تا اواسط بهار در هر سال آبی یک روند طبیعی بوده که با سردشدن هوا و بارش برف و باران ضمن کاهش تبخیر، میزان آبگیری دریاچه افزایش می یابد اما بخشی از افزایش آبگیری عرصه اصلی دریاچه در سال آبی اخیر، ناشی از اجرای پروژه ها طبق برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که قسمتی به اتمام رسیده و بخشی در حال اجرا است.

این پروژه ها شامل لایروبی مصب پنج رودخانه باراندوز، روضه چای، گدار چای، سیمینه رود و زولا چای مجموعا به طول 41 کیلومتر و همینطور اتصال دو رودخانه زرین رود به سیمینه رود مجموعا حدود 25 کیلومتر جهت تسهیل در جریان ورودی به پیکره اصلی آب بوده است.

با استفاده از تصاویر ماهواره ای و برآوردهای قبلی انجام گرفته، سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه در تاریخ 5/11/94 برابر با 1835 کیلومتر مربع بوده است، از آن تاریخ تا زمان اخیر یعنی در مدت 72 روزه (از 15 بهمن 94 تا 27 فروردین 95) بارندگی های رخ داده در منطقه و روان آبهای جاری شده به سمت دریاچه باعث شده مساحت دریاچه به بیش از 2500 کیلومتر مربع برسد. البته پیش بینی می شود با بارندگی های چند روز اخیر در حوضه، میزان سطح تراز دریاچه ارومیه در طی روزهای آینده افزایش پیدا کند.