مریخ فقط یک چتر مغناطیسی برای قابل سکونت شدن کم دارد

0
197

بخش علوم سیاره‌ای ناسا به تازگی اعلام کرده است که اگر مریخ یک سپر مغناطیسی داشته باشد، می‌تواند به گرم شدن این سیاره کمک و حتی آن را به محلی برای سکونت تبدیل کند.

به تازگی یک کارگاه با نام «چشم‌انداز علوم سیاره‌ای 2050» در دفتر واشنگتن ناسا دایر شده است که هدف از آن بحث درباره پروژه‌های بلندپروازانه‌ فضایی است که دست‌کم تا سال 2050 قابلیت کلید خوردن دارند.

یکی از ایده‌های اغواکننده‌ای که این کارگاه به تازگی مطرح کرده است، «محیط آینده مریخ برای علوم و اکتشافات» است. جیم گرین، مدیر این کارگاه معتقد است که می‌توان با ایجاد یک سپر مغناطیسی در یک مدار ثابت میان مریخ و خورشید که L1 Mars نام دارد، از تابش تشعشعات و ذرات خورشیدی با انرژی بسیار بالا به مریخ جلوگیری کرد. ساختار این سپر شامل یک مدار الکتریکی بسته دو قطبی است که قدرت تولید یک میدان مغناطیسی مصنوعی را دارد.

چنین سپری می‌تواند مریخ را در مقابل میدان مغناطیسی سایر اجرام آسمانی محافظت کند و در این صورت، جو مریخ نیز کم‌کم خود را بازیابی می‌کند. این در حالی است که حدود 90 درصد جو مریخ در طول عمر این سیاره به وسیله ذرات خورشیدی از بین رفته است. یعنی حدود 3/5 میلیارد سال پیش دمای این سیاره معتدل بوده و آب‌های سطحی روی آن جریان داشته‌ است.

636243260061123773

به گزارش آنا به نقل از PopularMechanics، براساس مدل‌های شبیه‌سازی‌شده دانشمندان، چنین سپری به فشار جو مریخ امکان خواهد داد که در طول یک سال، به نیمی از فشار جو زمین برسد و با حفاظت از این سیاره در مقابل بادهای خورشیدی، دی‌اکسید کربن یخ‌زده روی کلاهک یخی قطبی مریخ مستقیما از جامد به گاز تبدیل خواهد شد (تصعید). در این صورت اثر گلخانه‌ای جو باریک مریخ را پر و به تدریج این سیاره را گرم خواهد کرد و ذخایر عظیم یخ در قطب‌های مریخ شروع به ذوب خواهند کرد و آب مایع کل سیاره را دربرخواهد گرفت.