مریخ در زمان غیرممکن، آب داشته است

0
147

داده‌های تازه‌ای که از مریخ‌نورد ناسا به دست آمده است در کنار نتایج آزمایش‌های پیشین روی رسوبات مریخی، یک پارادوکس عجیب درباره وجود آب در مریخ ساخته است.

مدارک و شواهد وجود آب در سیاره سرخ طی سال‌های اخیر دائما به‌ دست آمده و با مدارک قبلی نقض شده است. گویا آب در مریخ یک راز پنهان است که اثبات آن به این آسانی نخواهد بود.

آخرین بررسی‌ها از رسوباتی که «کیوریسیتی» یا «کنجکاوی»، مریخ‌نورد ناسا، جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد که در حدود 3/5 میلیارد سال قبل مریخ دارای دریاچه‌هایی بوده که سنگ‌های هیدراته در کف آن رسوب کرده است اما در آن زمان نه خورشید و نه مریخ شرایط داشتن آب مایع را نداشته‌اند.

در آن دوران خورشید بسیار تیره و کم فروغ بوده است و در حدود 70 درصد از انرژی‌ای را که امروز می‌افشاند، آن زمان از خود به بیرون می‌فرستاده است. در مریخ هم جو موجود در آن دوره، به اندازه لازم دی‌اکسید کربن نداشته و نمی‌توانسته است دمای سطح سیاره را بالاتر از صفر درجه سانتی‌گراد نگه دارد. مقدار کربن موجود در سنگ‌های رسوبی بررسی‌شده نشان می‌دهد که حتی اگر جو مریخ در آن زمان صد برابر برآوردها هم دی‌اکسید کربن داشت، باز هم دمای سطح مریخ برای آب مایع کافی نبود اما رسوبات هیدارته وجود قطعی آب مایع را اثبات می‌کنند.

به گزارش آنا به‌ نقل از وب‌سایت ناسا، حل این پارادوکس برای پاسخ به معمای محیط مرطوب مریخ لازم است. برای پاسخ به این دوگانگی، باید تحقیقات دقیق و بیشتری در نقاط دیگر مریخ و آزمایش‌های تکمیلی درباره کربنات‌های رسوبی انجام شود تا بتوان به نظریه قطعی‌ای رسید. تا آن زمان و تا فرود کاوشگرها یا فضانوردانی که معماها را ردیابی کنند، دو حقیقت هم‌زمان وجود دارد، زمانی که غیرممکن بود، مریخ دریاچه‌های آب مایع داشت.