مرگ مغزی يک جوان پناهنده ايرانی در بازداشتگاه گينه نو

0
265

تارنمای رادیو نیوزیلند روز چهارشنبه اعلام کرد حمید خزایی، جوان 24 ساله ایرانی هفته گذشته از بازداشتگاه متعلق به استرالیا در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو به استرلیا منتقل شد.

خبرنامه ملّی ایرانیان؛ در بازداشتگاه‌های جزیره مانوس بیش از هزار و 300 پناهجو از کشورهای مختلف از جمله ایران در شرایط بسیار دشواری به‌سر می‌برند. رضا براتی یک ایرانی 23 ساله نیز چهارم اسفند ماه سال گذشته به دلیل برخی تنش‌ها در یک اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس گینه نو جان خود را از دست داد.

جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو که پناهجویان در آن بسر می برند از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک استرالیا تدارک دیده است.

به گزارش  بی بی سی، فعالان مدافع حقوق پناهجویان می گویند که پس از عفونت یک زخم روی بدن آقای خزایی، وی برای مداوا به استرالیا منتقل شد اما به دلیل شدت بیماری سکته کرد و سپس دچار مرگ مغزی شد.

ایان رنتول، سخنگوی سازمان موسوم به ائتلاف اقدام برای پناهندگان (Refugee Action Coalition)گفته است حدود دو هفته پیش پای آقای خزایی برید.

زخم کوچک بود، اما به شدت عفونی شد؛ او را به بیمارستانی در شهر بریزبن استرالیا منتقل کردند اما تلاش‌ها برای درمان به نتیجه نرسید.

به گفته وی، خانواده آقای خزایی روز سه‌شنبه در جریان موضوع قرار گرفتند.

بر اساس سیاست مهاجرتی استرالیا، تمامی پناهجویانی که سعی می کنند از طریق دریا به آن کشور برسند در کمپ‌هایی در پاپوا گینه نو، نائورو یا جزیره کریسمس نگهداری می شوند.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری نسبت به اعمال این سیاست اعتراض کرده اند اما استرالیا می گوید که هدف آن کشور جلوگیری از سفرهای خطرناک دریایی پناهجویان با قایق‌های غیر مجهز است.