مرگ مشکوک دادستان تحقیق در مورد نقش ایران در سوءقصد تروریستی آرژانتین

0
163

خبرنامه ملّی ایرانیان؛ “آلبرتو نیسمان” قرار بود امروز (دوشنبه)، در جلسه غیرعلنی کنگره، شهادت بدهد که کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین سعی داشته نقش دخالت خارجی در بمبگذاری مرکز یهودیان آمیا را لاپوشانی کند.

“جسد آلبرتو نیسمان، دادستان بوینس آیرس، که رییس جمهوری آرژانتین، کریستیان فرناندز، را متهم به لاپوشانی نقش ایران در سوءقصد معروف سال ۱۹۹۴ علیه یهودیان آرژانتین کرده بود، دیشب در حمام منزلش کشف شد. قرار بود ساعاتی بعد آلبرتو نیسمان در مقابل کنگرۀ آرژانتین دلایل اش را در دفاع از اتهامات ایراد شده علیه خانم فرنادز ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنوز علت مرگ آلبرتو نیسمان اعلام نشده است، هر چند دادستانی آرژانتین گفته است که یک اسلحه کمری در کنار جسد وی به دست آمده است.

دادستان آرژانتینی هفتۀ گذشته با استناد به شنود گفتگوهای تلفنی رییس جمهوری آرژانتین خواستار تحقیق در مورد مانع تراشی های او در انجام تحقیق دربارۀ سوءقصد تروریستی سال ۱۹۹۴ علیه انجمن همیاری یهودیان بوینس آیرس شده بود که در نتیجۀ آن ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
آلبرتو نیسمان در توجیه درخواست اش، خانم فرناندز را متهم کرده بود که تلاش دارد برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک و تجاری با ایران مانع از تحقیق در مورد نقش جمهوری اسلامی در سوءقصد تروریستی سال ۱۹۹۴ علیه یهودیان آرژانتین شود.

رییس جمهوری آرژانتین و وزیر امور خارجۀ این کشور، هکتور تیمرمن، تلاش کرده اند که احکام جلب پنج تن از رهبران جمهوری اسلامی ایران به اتهام دست داشتن در سوءقصد بوینس آیرس را لغو کنند. دادگستری آرژانتین رسماً جمهوری اسلامی ایران را متهم به پشتیبانی مالی از این سوءقصد کرده و خواستار جلب شماری از رهبران تهران از جمله محسن رضایی، علی اکبرهاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی و سردار احمد وحیدی توسط پلیس بین الملل (انترپل) شده است.

در سال ۱۹۹۴ دو سال پس از سوءقصدی تروریستی علیه سفارتخانۀ اسرائیل در آرژانتین ساختمان انجمن همیاری یهودیان این کشور هدف سوءقصدی انفجاری قرار گرفت. رییس جمهوری وقت آرژانتین، کارلوس منم، نیز متهم است که در انجام تحقیق در خصوص این سوءقصد مانع تراشی کرده است.

در این حال، وزارت امور خارجۀ اسرائیل با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از مرگ آلبرتو نیسمان، از دولت آرژانتین خواست که همه تلاش خود را برای ادامۀ راه دادستان فقید آرژانتین و روشن شدن همۀ ابعاد پروندۀ سوءقصد خونین علیه یهودیان این کشور در سال ۱۹۹۴انجام بدهد.