مرگ مرموز میلیون ها ستاره دریایی در سواحل آمریکا

0
513

مرگ مرموز میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا طی ماه های اخیر موجب نگرانی زیست شناسان شده است.

 جاناتان اسلیمن مدیر مرکز ملی تحقیقات بهداشت حیات وحش آمریکا می گوید : دانشمندان نخستین بار در ژوئن 2013 متوجه مرگ انبوه این موجودات دریایی شدند.

در این مرگ و میر انواع مختلف ستاره های دریایی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

دو گونه ستاره دریایی که بیشتر از بقیه تحت تاثیر قرار گرفته اند ستاره دریایی بنفش و ستاره دریایی آفتاب گردان است.

ستاره دریایی آفتاب گردان بزرگ ترین نوع ستاره های دریایی است که می توانند تا بیش از یک متر رشد کنند.

رایج ترین نشانه های مشاهده شده در ستاره های دریایی مرده ، بروز زخم های سفید رنگ بر روی بازوهای آنهاست. این زخم ها به سرعت شیوع می یابد و ممکن است به از دست دادن بازوی این موجود دریایی منجر شود. طی چند روز این عفونت تمام بدن ستاره دریایی را می گیرد.

کل این جمعیت در سواحل پاگت ساوند در ایالت واشنگتن از بین رفته اند و جمعیت ستاره های دریایی در سواحل سالیش بریتیش کلمبیا در کانادا و همچنین در سواحل کالیفرنیا دچار کاهش شده است. میزان مرگ و میر 95 درصد اعلام شده است.

دانشمندانی که چندین دهه را صرف مطالعه اکوسیستم محلی کرده اند هنوز نتوانسته اند دلیلی برای این مرگ و میر گسترده بیابند.

پیت رایموندی رییس بخش اکولوژی و زیست شناسی تکاملی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز می گوید : فکر می کنیم آنچه که اخیرا روی داده احتمالا عفونت ناشی از یک عامل بیماری زا مانند انگل، ویروس و یا باکتری است که سیستم ایمنی ستاره دریایی را از کار می اندازد.

این عفونت موجب می شود ستاره دریایی در برابر باکتری ها آسیب پذیر شده و بروز هرگونه عفونت ثانویه بیشتر آسیب را به او وارد کند.

این پدیده فقط سال 2013 و در سواحل غربی دیده نشده است بلکه سال گذشته یک شیوع با گستره کمتر ستاره های دریایی سواحل شرقی آمریکا را نیز به کام مرگ کشاند.

گفته می شد پدیده سال 2012 به دلیل گرم شدن آب دریا روی داده است چرا که پوست ستاره دریایی بسیار حساس است و آب خنک را ترجیح می دهد اما آنچه که طی چند ماه اخیر روی داده به گرم شدن آب دریا ربطی ندارد.

ستاره های دریایی موجودات بسیار مهمی برای اکوسیستم دریا هستند. آنها صدف، حلزون و دیگر موجودات دریایی کوچک را می خورند و از این رو سلامت آنها می تواند محکی برای کل حیات دریایی باشد.

وقتی جمعیت ستاره های دریای کاهش یابد، جمعیت صدف ها افزایش یافته و می تواند خطرات زیادی را برای محیط زیست دریایی ایجاد کند.

 deadstarfish

در حالی که ستاره های دریایی مولفه مهمی را از زنجیره غذای اقیانوسی تشکیل می دهند و یک شکارچی محسوب می شوند از سوی دیگر توسط ستاره های دریایی دیگر، مرغ دریایی و دیگر شکارچی های دریایی خورده می شود.

به گزارش مهر،دانشمندان برای کشف عامل این مرگ و میر گسترده در حال جمع آوری اطلاعات از مردم، بررسی آزمایشگاهی و همچنین تعیین توالی ژنتیک ستاره های دریایی هستند تا دریابند عامل این کشتار یک ماده سمی بوده یا یک عفونت .

thecelestialconvergence.blogspot.com