مرگ فیدل کاسترو و شادی کوبایی‌های مهاجر

0
227

خبر مرگ فیدل کاسترو شادی و خوشحالی کوبایی‌های ساکن شهر میامی را به دنبال داشت. میامی که در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد از همان اوایل انقلاب کوبا، مرکز اصلی پناهندگان کوبایی شد.

با توجه به فاصلۀ اندک میان کوبا و سواحل فلوریدا، مهاجران اقتصادی و ناراضیان و مخالفان رژیم کاسترو رفته رفته و طی چند دهه در ایالت فلوریدا و بخصوص در شهر میامی مستقر شدند.

ساعتی پس از انتشار خبر مرگ فیدل کاسترو، حدود هزار نفر از کوبایی‌های مقیم میامی با شعار «کوبای آزاد» (Cuba libre) و «زنده‌باد کوبا» به خیابان‌ها ریختند و همراه با صدای طبل و شامپانی مرگ «رهبر» را جشن گرفتند.

  برخی از کوبایی‌ها که در این شادی شریک بودند می‌گفتند: «خوشحالی به خاطر مرگ یک نفر کار چندان خوبی نیست، اما آدمی مثل فیدل کاسترو اصلاً نمی‌بایست به دنیا می‌آمد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از میامی، این جمعیت که از نسل‌های متفاوت مهاجران کوبایی تشکیل شده بود بدون مقدمه و ناگهانی و گاه با پیژامه به خیابان‌ها آمده بود. آنها که بیشتر در محلۀ معروف به «هاوانای کوچک» جمع شدند، شعار می‌دادند «رائول! حالا نوبت تست».

یک کوبایی پناهندۀ ٧٨ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «فیدل آدم جنایتکاری بود… تمام خاندانش آدمکش‌اند».

با اینحال اکثر کوبایی‌هایی که در میامی زندگی می‌کنند، معتقدند که مرگ فیدل کاسترو چیز زیادی را در زادگاهشان تغییر نخواهد داد.