مرگبارترین روز در سومین روز فراخوان اعتصاب سراسری در سالگرد آبان ۹۸

0
138

حبیب حی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تعداد کشته‌شدگان اعتراضات شامگاه چهارشنبه 25 آبان در ایذه را هفت نفر اعلام کرد.

این مقام پزشکی همچنین تعداد مجروحان اعتراضات مذکور را هشت نفر اعلام کرد.

رضا شریعتی، 25 ساله، کیان پیرفلک 9 ساله، اشرف نیک‌بخت 45 ساله، آبتین رحمانی 13 ساله، علی مولایی و دو نفر مجهول الهویه در جریان اعتراضات شب گذشته در ایذه کشته شدند.

در ویدیوی منتشرشده از پیکر کیان پیرفلک یکی از نزدیکان او درباره نحوه کشته‌شدن وی توضیح می‌دهد. او می‌گوید این کودک 9 ساله به همراه پدرش در خودرو در حال عبور از خیابان بوده که از چهار طرف مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

مقامات امنیتی و رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی حادثه ایذه را «حمله تروریستی» عنوان کرده و مدعی شدند 2 موتور سوار با سلاح جنگی مردم و نیروهای امنیتی را به رگبار بستند و از محل حادثه گریختند.

ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ادعا کرد که «راس ساعت 17 و 30 دقیقه بعدازظهر چهارشنبه راکبان دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی به سمت مردم و مدافعان امنیت شلیک کردند.»

این در حالی است که ویدیوهای منتشر شده از اعتراضات مردمی در ایذه نشان می‌دهد معترضان غیر مسلح بوده و تنها مراکز حکومتی را مورد حمله قرار دادند.

در همین رابطه، حوزه علمیه ایذه با حمله معترضان چهارشنبه شب به آتش کشیده شد.

العربیه نوشت؛ به گفته شاهدان ‌و کاربران ایرانی فضای مجازی، حادثه خونین ایذه در سالگرد «کشتار نیزار» در ماهشهر توسط نیروهای امنیتی با هدف ارعاب مردم خوزستان از عدم مشارکت در اعتراضات سراسری انجام گرفته است.

علی دهقانی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان هم از بازداشت 3 نفر در رابطه با اعتراضات شب گذشته ایذه خبر داد.

روزنامه «وطن امروز»، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز کشتار مردم ایذه را به حادثه «شاهچراغ» تشبیه کرده تا آن را بر اساس دیدگاه «جنگ روایت‌ها» به معترضان منتسب کند.