مرکل: هدف مشترک آمریکا و اروپا مهار نقش مخرب جمهوری اسلامی در منطقه است

0
317

صدراعظم آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت آمریکا و اروپا هدف مشترکی دنبال می‌کنند و آن مهار نقش “مخرب” جمهوری اسلامی در منطقه است. او افزود خروج یکجانبه آمریکا به معنای گسترش حوزه نفوذ روسیه و جمهوری اسلامی در سوریه خواهد بود.

 صدراعظم آلمان تصمیمات دولت آمریکا در مورد سوریه و جمهوری اسلامی را به طور اصولی مورد تردید قرار داد.

آنگلا مرکل روز شنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در نطق خود در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که آمریکا و اروپا در منطقه خاورمیانه در واقع هدف یکسانی را دنبال می‌کنند و آن “مهار نقش زیان‌بار” جمهوری اسلامی است. از نظر او اما عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا از سوریه و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی این تهدید را خواهد داشت که نتیجه‌ای عکس آن حاصل شود.

صدراعظم آلمان با طرح پرسشی تأمل‌برانگیز گفت: «آیا خروج فوری و بی‌درنگ آمریکا از سوریه خوب است؟ آیا این امر بار دیگر به معنای تقویت امکانات جمهوری اسلامی و روسیه و گسترش حوزه نفوذ آنها در این منطقه نخواهد بود؟»

خانم مرکل با اشاره به توافق هسته‌ای برجام افزود: «آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار جمهوری اسلامی است، کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیار داریم  حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم.»

آنگلا مرکل با این سخنان خود دست رد به سینه آمریکا زد که از اروپایی‌ها خواستار خروج از توافق برجام شده است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) در کنفرانس ورشو با ذکر نام، از سیاست سه کشور آلمان و فرانسه و بریتانیا در قبال جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از آنها خواسته بود از توافق برجام خارج شوند.

مایک پنس قرار است حوالی ظهر شنبه (به وقت محلی) در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کند.

حق موجودیت اسرائیل، خط قرمز حاکمیت آلمان است

صدراعظم آلمان در نطق خود تأکید کرد که آلمان در مورد حق موجودیت اسرائیل کوتاه نخواهد آمد و وارد عمل خواهد شد.

به گزارش دویچه وله؛ مرکل با اشاره به این‌که او سال‌ها پیش این مسئله را بخشی از منافع ملی و خط قرمز حاکمیت آلمان اعلام کرده است گفت: «اگر چنین گفته‌ام، چنین نیز هست.»