مرکل روسیه و جمهوری اسلامی را در جنایت جنگی در حلب مقصر دانست

0
250

جنگ سوریه و وضعیت در حلب از جمله موضوعات محوری اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل بود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست روسیه و جمهوری اسلامی را متهم کرد که در جنایات جنگی در حلب مقصر هستند.

آنگلا مرکل شامگاه پنجشنبه (۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر) در پایان نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روسیه و جمهوری اسلامی را در جنایات جنگی علیه غیرنظامیان حلب مقصر دانست. به گفته‌ی او این جنایات باید بررسی و عاملان آن مجازات شوند.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که برای حفاظت از مردم سوریه از لحاظ مالی و همچنین میزان تلاش کمبودی وجود نداشته است، بلکه در این مورد باید از “ناتوانی و شکست شورای امنیت سازمان ملل” سخن گفت.

به اعتقاد مرکل سازمان ملل متحد باید توانایی و قابلیت لازم برای انجام اقدامات مشخص را بازیابد.

اتحادیه اروپا اکنون در تلاش است که برای تسکین دردها و نیازهای انسان‌ها در سوریه از تمامی کانال‌های دیپلماتیک استفاده کند.

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: «ما در قبال درد و مصیبت [مردم سوریه] بی‌اعتنا نیستیم.» به گفته توسک هدف اتحادیه اروپا ایجاد کریدورهایی به بخش تخریب‌شده‌ی شرق حلب، امکان ورود امدادگران و همچنین تخلیه شرق حلب تحت نظارتی بین‌المللی است.

او در عین حال اذعان داشت: «ما کمتر از آنچه می‌خواهیم کارآ بوده‌ایم.»

“خطر کشتار غیرنظامیان”

رئیس‌ شورای اتحادیه اروپا همچنین بریتا حاجی حسن، شهردار شرق حلب را به حضور در این اجلاس سران دعوت کرده بود تا “صدای شهروندان حلب دست‌کم به شکلی نمادین” منتقل شود.

شهردار شرق حلب تصریح کرد که خطر کشتار هزاران تن از غیرنظامیان حلب را تهدید می‌کند. او با لحنی خواهشمند اتحادیه اروپا را به کمک فراخواند و خواستار ایجاد کرویدروهای کمکرسانی شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گزارش شهردار حلب را “بسیار مأیوس‌کننده” خواند.

به گزارش دویچه وله؛ اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تأخیری چندین‌ساعته به پایان رسید. به گفته مسئولان اتحادیه اروپا دشواری برای رسیدن به لحن و موضعی مشترک در قبال جنگ سوریه و همچنین فاجعه انسانی در حلب دلیل اصلی این تأخیر بوده است.