مرکز مطالعات “IHS Jane’s” : احتمال استفاده از سایت شاهرود برای موشک‌های بالستیک

0
182

 مرکز مطالعات دفاعی جینز “IHS Jane’s” در بریتانیا می گوید که ایران اقدام به ساخت یک سایت جدید پرتاب موشک در نزدیکی شاهرود در شرق تهران کرده است، سایتی که میتواند برای آزمایش موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رویترز، این مرکز مطالعات دفاعی، امروز پنجشنبه گفته است سایت جدید پرتاب موشک ایران، در ٣۵٠ کیلومتری تهران و در نزدیکی دریای خرز و مرز ترکمنستان قرار دارد.

به ادعای مرکز “جینز”، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای نشان میدهد که ساخت این سایت در فاصله ماه‌های مه و سپتامبر ٢٠١٠ و همزمان با توسعه سایت موشکی سمنان صورت گرفته است.

ماتیو کلمنتز- از نویسندگان مجله “جینز”، سایت جدید شاهرود را دومین سایت پرتاب موشک در ایران توصیف کرده و گفته است این سایت زمینه برای آزمایش‌های موشک‌های بالستیک را فراهم کرده و به ایران امکان میدهد سایت‌های دیگر را برای برنامه‌های پرتاب ماهواره مورد استفاده قرار دهد.

ادعای ساخت سایت جدید پرتاب موشک در ایران، از سوی مرکز مطالعات دفاعی “جینز” در حالی مطرح شده که کشورهای غربی نگرانند مبادا ایران از تکنولوژی موشک‌های بالستیک خود برای پرتاب موشک‌های با کلاهک‌های هسته‌ای استفاده کند.