مرموزترین ستاره جهان در محاصره ابرسازه‌ای مرموز

0
265

دانشمندان یک قدم به افشای اسرار «مرموزترین ستاره جهان»، که «ستاره تبی» نام دارد،  نزدیک‌تر شده‌اند.

ستاره تبی گاهی به شدت می‌درخشد و گاهی نور کم‌جانی دارد. به دلیل درخشش عجیب و غریب این ستاره، از زمان کشف این ستاره تاکنون حدس و گمان‌های زیادی درباره آن زده شده است. افراد زیادی براین باورند که ابرسازه بیگانه‌‌ای باعث این پدیده شده است. اما حالا محققان می‌گویند که علت نقاط تاریک ستاره تبی ربطی به نیروهای بیگانه ندارد.

متخصصان براین باورند که گرد و غبار دلیل درخشش مرموز و کم‌نور ستاره تبی است چرا که گرد و غبار مانع از ورود نور می‌شود.

نام رسمی ستاره تبی «KIC 8462852» است اما به افتخار تبتا بویاجیان، کسی که در سال 2015 اولین بار این ستاره را کشف کرد، ستاره تبی نام گرفت. درحالی که ستاره‌های اکثر منظومه‌های فراخورشیدی طی ماه تنها چند درصد کم‌نور می‌شوند اما ستاره تبی در طول ماه 20 درصد کاهش نور داشته است.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ستاره تبی به این دلیل کم‌نور است که نوعی «کره دایسون» به شمار می‌رود. کره دایسون یک ساختار فرضی است که توسط بیگانگان فضایی برای جمع‌آوری انرژی یک ستاره استفاده می‌شود.

اسرار ستاره تبی چنان قابل توجه است که بیش از 1700 نفر در سایت «کیک استارتر»، سایت تامین بودجه جمعی، برای ساخت یک تلسکوپ 100 هزار دلار سرمایه جمع کرده‌اند تا این ستاره را رصد و اطلاعات بیشتری درباره آن جمع‌آوری کنند.

در نتیجه دکتر بویاجیا و همکارانش از دانشگاه لوئیزیانا توانستند پایگاه اطلاعاتی را درباره ستاره تبی جمع‌آوری کنند.

دکتر بویاجیا در این باره می‌گوید: «به احتمال زیاد گرد و غبار دلیل کم‌نوری و درخشش این ستاره است».

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که رنگ‎های مختلف نور با شدت‌های مختلفی مسدود می‌شوند و به همین دلیل هم درخشش این ستاره گاهی شدید و گاهی کم‌نور است. بنابراین هر چیزی که بین ما و ستاره عبور می‌کند مات دیده می‌شود.

به گزارش آنا از DailyMail، دانشمندان رصدخانه لاس کامبرز از ماه مارس 2016 تا دسامبر 2017 ستاره تبی را با دقت بررسی کردند. شدت نور این ستاره در چهار مرحله عوض می‌شود که دو مرحله اول «السی» و «سلست» نام گرفته‌اند.