مرزبانی آمریکا دستور بازداشت و بازجویی ایرانی‌تباران و شهروندان دیگری را که به‌ ایران سفر کرده‌اند، صادر کرده است

0
156

نشریه محلی آمریکایی “نوردن لایت” یک بخشنامه داخلی واحد تحلیل و تاکتیک اداره خارجی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در سیاتل (مرز ایالات متحده و کانادا) را منتشر کرده که بر اساس آن از مأموران و کارکنان این اداره خواسته شده تا همه مسافران ایرانی‌تبار و همه آنانی را که به ایران مسافرت کرده‌اند و یا به نحوی با این کشور در تماس بوده‌اند را «بازداشت و تحت بازجویی» قرار دهند. این بخشنامه امنیتی شامل کنترل و بازجویی همه افردی می‌شود که ضمن آنکه متولد ایران، لبنان و یا سرزمین‌های فلسطینی هستند، بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۱ متولد شده‌اند.

در این بخشنامه همچنین تصریح شده است که این موازین امنیتی همچنین شامل همه شهروندان کشورهای دیگر که در این گروه سنی قرار دارند و به ایران و یا لبنان مسافرت کرده‌اند نیز می‌شود.

در بالای این بخشنامه تک‌صفحه‌ای نوشته شده «رهبر جمهوری اسلامی سوگند یاد کرده که پس از کشته شدن ژنرال قاسم سلیمانی در بغداد انتقام آن را خواهد گرفت. هشدار؛ تهدید جدی».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ساعات اولیه روز جمعه ٣ ژانویه توسط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد در عراق کشته شد.

این بخشنامه که تاریخ ندارد توسط ” لِن ساندرز” یک وکیل محلی در زمینه مهاجرت در اختیار نشریه “نوردن لایت” گذاشته شده است.
” لِن ساندرز” به این نشریه گفته که این بخشنامه را از یک منبع، که نخواسته نامش فاش شود دریافت کرده است.
نوردن لایت، می‌گوید این مدرک از سوی کارشناسی که به مکاتبات و بخشنامه‌های گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آشنایی دارد، منطبق بر روال‌های این اداره تشخیص داده شده است. این کارشناس همچنین گفته است که چنین بخشنامه‌هایی معمولاً با ایمیل و به هنگام شروع کار هر گروه کاری به آنان ابلاغ می شود اگر نه، به صورت حضوری آنان را در جریان می گذارند. او گفته اینکه این بخشنامه به دست یک شخص خارج از اداره گمرک افتاده است، بسیار «تکان دهنده» است.
به گفته این فرد آگاه، این بخشنامه احتمالاً پس از ٣ ژانویه و یا در حدود آن زمان، موضوع یک گفتگو از طریق ارتباط ویدئویی بین اداره خارجی و کمیسر موقت اداره خارجی گمرک بوده است؛ بین مارک مورگان و رابرت پِرز. طی این ارتباط از مسئول عملیات خارجی خواسته شده است با توجه به شرایط تهدیدکننده [کشته شدن قاسم سلیمانی]، هشیاری لازم را اعمال نمایند.

نشریه نوردن لایت، در ادامه می‌نویسد که روز بعد از انتشار این بخشنامه، ۶۰ مسافر ایرانی‌تبار در گذرگاه مرزی منطقه “بلِین”، توسط مأموران پلیس مرزی مورد بازجویی بسیار سختی قرار گرفته‌اند.
شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار و ایرانی‌های مقیم ایالات متحده برای ساعات طولانی، تا ١۲ ساعت در بازداشت و تحت بازجویی بوده‌اند.

بدنبال آگاهی رسانه‌های محلی، ملی و بین‌المللی از این ماجرا، این عملیات تعلیق شده است.
در همان حال، یک سخنگوی گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا، اعلام کرده است که چنین دستورالعملی برای بازجویی ایرانی-آمریکایی‌ها با توجه به کشور اصلی آنان در کار نبوده است.
یک وابسته مطبوعاتی اداره محلی مرزبانی درباره این رویداد اظهار نظر نکرد و به اعلام اداره مرکزی فدرال گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بسنده کرده است.

واقعیت آنست که در اوایل ماه ژانویه تعداد زیادی از شهروندان ایرانی‌تبار که قصد ورود به آمریکا را داشتند ساعت‌ها از ورود به آمریکا بازماندند و برخی حتی برای ساعت‌هایی بازداشت شده بودند. برخی از این افراد به رسانه‌ها گفته‌اند که از آنان سؤالاتی در خصوص اعتقادات و حتی خدمت سربازی و بطور خاص نیروی قدس سپاه پرسیده شده و پاسپورت و کلید‌های آنان را گرفته بودند.

در همین حال “پرامیلا جیاپال” نماینده دموکرات واشنگتن، گفته است که اگر این بخشنامه صحت داشته باشد «به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این موضوع یادآور دوره سیاهی در تاریخ کشورمان است». او تأکید کرده می‌کند که «ما نمی‌توانیم وفاداری شهروندان را اندازه بگیریم و یا به اسم امنیت ملی تبعیض قائل شویم.«

به گزارش رادیوفرانسه؛ در همین حال، “اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا” هم در بیانیه‌ای گفته است «اگر این گزارش درست باشد، دروغ اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا، برملا شده است».