مرد هزار صدا درگذشت

0
169

رابرت ریتی بازیگر نقش‌های منفی، متخصص صداپیشگی و تغییر صدا که به ویژه برای کارهایش در آثار جیمز باندی و ترسناک شهرت داشت، در 92 سالگی از دنیا رفت.

رابرت ریتی بازیگر ایتالیایی تبار هالیوودی که برای توانایی حیرت‌انگیزش در تغییر صدا لقب «مرد هزار صدا» را گرفته بود، در شهر لندن درگذشت.

به گزارش آنا به نقل از هالیوود ریپورتر؛ روز دوشنبه به نقل از تایمز لندن گزارش داد که این بازیگر و صداپیشه بیش از دو هفته پیش در سن 92 سالگی درگذشته و خبر مرگ او به تازگی منتشر شده است.

رابرت ریتی به ویژه برای گفتن جمله‌های بازیگران خارجی در فیلم‌های هالیوودی و به ویژه در آثار جیمز باندی شهرت داشت. وی همچنین در فیلم‌هایی مانند «طالع نحس»، «هانیبال»، «دوباره هرگز نگو هرگز» و «سرقت ایتالیایی» جلوی دوربین بازی کرده بود.

635651264348131631

بسیاری از موارد بازی ریتی که 256 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را شامل می‌شد، از نوع صداپیشگی بود. او از جمله به جای شخصیت‌های شرور فیلم‌های جیمز باند مانند آدولفو چلی که در «تاندربال» می‌بایست با لهجه غلیظ ایتالیایی صحبت می‌کرد، شخصیت تایگر تاناکا در «شما فقط دوبار زندگی می کنید»، ارنست استاورو بلوفلد در «فقط برای چشمان تو» (فقط برای آنکه تو ببینی) و چندین شخصیت در «کازینو رویال» محصول 1967 دیالوگ گفته بود. یکی از شاهکارهای این صداپیشه در فیلم «واترلو» محصول 1972 بود که در آن جمله‌های 98 شخصیت مختلف را بر زبان آورد. وی همچنین به جای اورسن ولز که خود متخصص بازی صوتی بود در «جزیره گنج» سال 1972 دیالوگ گفت.

رابرت ریتی متولد 1923 در فرارا ایتالیا بود و از کودکی به آمریکا رفت و در سن 9 سالگی در گروه تئاتری پدر بازیگرش که «تئاتر ایتالیایی» نام داشت، به کار بازیگری پرداخت و از ده سالگی وارد کار در فیلم‌های هالیوودی شد. از جمله فیلم‌هایی که ریتی در آنها صداپیشگی کرده است، می‌توان به «اتللو»، «سرزمین فراعنه»، «جنگ و صلح»، «گوژپشت نتردام»، «توپ‌های ناوارون»، «ال سید»، «دکتر ژیواگو»، «دکتر نو»، «لارنس عربستان»، «خارطوم»، «باربارلا»، «برادر خورشید، خواهر ماه» و «نفرین پلنگ صورتی» اشاره کرد.