مرحله نخست آزمایش‌های بالینی واکسن کووید-۱۹ تولید اسرائیل آغاز شد

0
44

اسرائیل نخستین مرحله آزمایش بالینی واکسن کووید-۱۹ خود را از روز یکشنبه یک نوامبر (۱۱ آبان) آغاز کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در زمان آغاز همه‌گیری کرونا موسسه تحقیقات بیولوژیکی این کشور را موظف کرد تا یک واکسن محلی علیه ویروس کرونا تولید کنند. تا کنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در اسرائیل در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

این واکسن روز دوشنبه به دو نفر شامل یکی در بیمارستان شیبا در نزدیکی تل‌آویو و دیگری در بیمارستان هاداسه در بیت‌المقدس به‌عنوان بخشی از نخستین مرحله آزمایش‌های بالینی تزریق شده است.

نتانیاهو در یک نشست خبری در بیمارستان شیبا گفت: «می‌توانیم نوری را در تاریکی تونل مشاهده کنیم […] این نیشی از امیدواری است.»

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر حدود ۴۰ واکسن بالقوه کرونا را فهرست کرده است که در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارند.

۱۰ نمونه از این واکسن‌ها در مرحله پیشرفته آزمایش‌ها قرار دارند که هم اکنون اثرگذاری آن روی هزاران نفر در حال آزمایش است.

مقام‌های اسرائیلی می‌خواهند واکسن تولید خود را در مرحله نخست روی ۸۰ نفر آزمایش کنند. در مرحله دوم واکسن به ۹۸۰ نفر تزریق می‌شود و در نهایت در مرحله نهایی ۲۵ هزار نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود که مرحله نهایی در ماه آوریل یا مه آینده آغاز شود.

یورونیوز نوشت؛ اسرائیل با ۹ میلیون جمعیت از زمان شروع همه‌گیری تا کنون ۳۱۴ هزار و ۵۳۵ ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۱ نفر جان باخته‌اند.