مراقبت اطلاعاتی گسترده: شورای حقوق بشر گام مهمی برای محافظت از حق حریم خصوصی برداشت

0
191

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز با تصویب قطعنامه ای مهم راه کار تازه ای برای توجه به مشکلات زیاد، چند وجهی و فراملیتی و نقض حقوق بشر ناشی از مراقبت اطلاعاتی گسترده در زمینه ارتباطات و تخلف های دیگر در زمینه حق حریم خصوصی ایجاد کرد.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در دنیایی که فناوری های ارتباطات و مراقبت اطلاعات با شتاب بسیار زیادی گسترش یافته اند، استفاده از آنها تهدید شدیدی برای آزادی های اساسی و حق حریم خصوصی افراد به شمار می آید. بیشتر شهروندان جهان، دانسته یا ندانسته، در معرض نقض حریم خصوصی قرار گرفته اند. علاوه بر این، تلاش برای محدود کردن فعالیت فعالان و مدافعان حقوق بشر به طور مستقیم آنها را هدف قرار گرفته است.»

گزارشگر تازه سازمان ملل برای حق حریم خصوصی صدای قربانیان خواهد بود و، همچنان که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پیشتر نشان داده است، می تواند در زمینه های زیر در باره نقض حقوق و تعدی به حق حریم خصوصی اقدام کند:

• استفاده از مراقبت اطلاعاتی گسترده، کنترل ارتباطات، و جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی در مقیاس گسترده به دست سازمان های دولتی مشابه آن چه در برنامه پریزم سازمان امنیت ملی آمریکا و اداره دادگستری کلمبیا انجام شده است؛
• استفاده از روش ها و فناوری های مراقبت اطلاعاتی علیه فعالان سندیکایی، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران و تعهدات مربوطه کشورها برای قانونمند سازی استفاده از آنها و پاسخ گویی در باره تعدی ها، به ویژه در برزیل، پرو و کلمبیا؛ و
• صادرات فناوری های مراقبت اطلاعاتی به کشورهای ناقض جدی حقوق بشر، همچنان که شرکت های فرانسوی در مورد رژیم قذافی در لیبی و رژیم اسد در سوریه انجام داده اند (نگاه کنید به گزارش فدراسیون در باره فناوری های مراقبت «ساخت اروپا»: قانونگزاری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر ضروری است، و شکایت علیه آمِسیس و کوسموس).

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پیشتر از شورای حقوق بشر خواسته بود تا در نشست عمومی بیست و هشتم خود (27ـ2 مارس 2015) به منظور توجه به تمام موارد نقض حقوق و تعدی به حق حریم خصوصی از جمله از طریق نظارت، دیدار از کشورها، ارتباطات فردی و گزارش عمومی، این اقدام را در پیش بگیرد و توصیه هایی در این زمینه بدهد.

در پی تصویب این قطعنامه، رییس شورای حقوق بشر کارشناسی مستقل ـ و بدون حقوق و دارای همکارانی از میان کارکنان سازمان ملل ـ را به عنوان گزارشگر ویژه در نشست عمومی بعدی (15 ژوئن ـ 3 ژوئیه 2015) منصوب خواهد کرد. این کارشناس می تواند کار خود را فوری از جمله از طریق دریافت و رسیدگی به شکایت های فردی («مکاتبات») و صدور بیانیه های عمومی مثل بیانیه مطبوعاتی، آغاز کند.

برای اطلاعات بیشتر در باره ماموریت گزارشگر ویژه، گزارش دفاعی فدراسیون را بخوانید.