مراسم یادبود گشایشگران مسیر ایران در برودپیک..

0
167

بعدازظهر سه شنبه – هشتم مرداد با حضور چندصد نفر، مراسم بزرگداشتی برای سه کوهنورد بزرگ کشور که در روزهای گذشته به هیمالیا پیوستند، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم از سوی خانواده پویا کیوان و با همراهی خانواده‌های آیدین بزرگی و مجتبی جراهی در حالی برگزار شد که کمتر شباهتی با مراسم‌های متداول ترحیم داشت. از پوشش خانواده‌ها که رخت سیاه بر تن نکرده بودند و به گرمی از همنوردان و دوستان فرزندانشان استقبال می‌کردند تا نوای موسیقی که در جای‌جای برنامه پخش می‌شد.

شاید در یک کلام بتوان گفت که از نگاه خانواده‌ها که میزبانان این مراسم بودند تقدیر و بزرگداشت صعود بی‌نظیر این قهرمانان، اهمیت مضاعفی داشت که کاملا بر فضای سوگواری سایه انداخته بود.

در ابتدای مراسم، همایون بختیاری دبیر باشگاه آرش که برگزار کننده‌ی برنامه گشایش مسیر بر برودپیک بود، گزارشی از صعود، حادثه و امداد به حضار داد. سپس فیلم و عکسهایی از این سه کوهنورد به نمایش درآمد.

آنگاه سهند عقدایی و سارا آنجفی از دوستان این سه کوهنورد، مطالبی درباره ایشان خواندند و بعد از آن موسیقی با نوای سه تار و دف توسط گروه استاد احیا به اجرا درآمد.

در پایان مراسم نیز حضار همگی ایستادند و به افتخار صعود قهرمانانه این سه جان‌باخته کوهستان به مدت یک دقیقه کف زدند.

پویا کیوان، آیدین بزرگی و مجتبی جراهی به همراه رامین شجاعی و افشین سعدی در قالب تیمی 5 نفره از سوی باشگاه آرش تهران، در خرداد ماه گذشته برای گشایش مسیری جدید و دشوار بر قله 8037 متری برودپیک وارد پاکستان شدند.

این تیم در مدت نزدیک به یک ماه بر این کوه فعالیت کرد و نهایتا در تاریخ 19 تیرماه، سه کوهنورد نامبرده به عنوان تیم حمله، صعود نهایی خود را از کمپ آخر برودپیک آغاز کرده و با سه شب مانی دشوار در ارتفاعات نزدیک به 8000 متر، توانستند در روز 22 تیر مسیر جدید ایران را تکمیل کرده و بر فراز قله‌ی اصلی برودپیک بایستند؛ اما در بازگشت متاسفانه با گرفتار شدن در هوای خراب از مسیر نرمال کوه که از آن قصد فرود داشتند خارج شده و به صخره‌های غربی قله‌ی برودپیک منحرف گشتند و همانجا زمین‌گیر شدند و با وجود تلاش زیاد کوهنوردان پاکستانی و خارجی حاضر در منطقه و چند سرتی پرواز بالگردهای بلند پرواز، نهایتا امداد به نتیجه‌ای نیانجامید و این سه قهرمان هیمالیانوردی ایران برای همیشه به کوههای پر برف قراقروم پیوستند.