مذاکره پنهانی جمهوری اسلامی با چین و روسیه برای تهیه سوخت موشک

0
12

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که جمهوری اسلامی در حال مذاکره محرمانه با چین و روسیه برای دستیابی به سوخت موشک‌های بالستیک است.

بنابر این گزارش که روز چهارشنبه ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) منتشر شده است، مقامات جمهوری اسلامی به دنبال یک ترکیب شیمیایی کلیدی به نام «پرکلرات آمونیوم» هستند که برای موتور پیشران موشک‌های بالستیک کاربرد دارد.

مقامات غربی این اقدام را نشانه نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل خوانده‌اند و ظن این را دارند که مسکو می‌خواهد به این وسیله انبار موشک‌های خالی‌شده خود را دوباره پر کند.

دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند جمهوری اسلامی گفت‌وگوهای همزمانی را با مقامات و نهادهای دولتی چین و روسیه پیش می‌برد. از جمله این نهادها، شرکت تولیدی مواد شیمیایی دولتی روسیه (FKP Anozit) است که قرار است مقادیر زیادی پرکلرات آمونیوم (با نام شیمیایی AP) را به عنوان ماده اصلی سوخت پیشران موشک‌ها برای جمهوری اسلامی بفرستد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، کشورها از ارسال پرکلرات آمونیوم به جمهوری اسلامی بدون تائید شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌اند. 

یورونیوز به نقل از نشریه پولیتیکو نوشت؛ این ماده یک جزء کلیدی در سوخت جامد موشک به شمار می‌رود که به دلیل قابلیت اطمینان و ماندگاری طولانی، اغلب برای مصارف نظامی استفاده می‌شود. بیشتر موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران به موتورهای سوخت جامد متکی هستند.

گفته می‌شود در پکن سجاد احدزاده، که به عنوان «مشاور فناوری» سفارت جمهوری اسلامی در چین فعالیت می‌کند، هدایت مذاکرات را برای دستیابی پرکلرات آمونیوم در دست دارد. دیپلمات‌ها گفتند نمی‌دانند کدام شرکت‌های چینی درگیر این موضوع هستند.

مقدار دقیق ماده‌ای که جمهوری اسلامی که قصد خرید آن را دارد مشخص نیست با این حال منابع تخمین می‌زنند که این میزان برای ساخت هزاران موشک، از جمله موشک ذوالفقار که برد ۷۰۰ کیلومتری دارد و در سال‌های اخیر توسط جمهوری اسلامی و گروه‌‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته، کافی است.