“مذاکره” هند با آمریکا برای تمدید معافیت از تحریم نفتی جمهوری اسلامی

0
206

به گزارش رویترز، هند در حال مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت از تحریم خرید نفت جمهوری اسلامی است. قصد هند حفظ واردات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از جمهوری اسلامی عنوان شده است. آمریکا پیش‌تر گفته بود که معافیت از تحریم را تمدید نمی‌کند.

 رویترز روز پنجشنبه ۱۶ اسفند (هفتم مارس) با استناد به دو منبع آگاه از تلاش هند برای تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، هند در حال مذاکره با مقام‌های آمریکایی برای تمدید معافیتی است که پیش‌تر برای خرید نفت از جمهوری اسلامی گرفته بود.

طبق این گزارش، قصد دهلی نو در مذاکرات کنونی‌اش با واشنگتن، حفظ واردات نفت خود از جمهوری اسلامی به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

یک مقام دولتی هند اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) ضمن اعلام خبر کاهش میزان واردات نفت از جمهوری اسلامی، هم‌زمان گفته بودند که این کشور در حال گفت‌وگو بر سر تمدید معافیت از تحریم نفتی جمهوری اسلامی توسط آمریکا است.

منابع رویترز به این خبرگزاری گفته‌اند که هند در مذاکرات خود با آمريکا خواستار حفظ ميزان واردات ماهانه‌ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن، معادل روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ايران است.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی موسوم به برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۷)، اعلام کرد که با تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی از جمله تحریم نفتی این کشور تا حد رساندن آن به صفر، تلاش خواهد کرد تا “رفتار” جمهوری اسلامی در منطقه را تغییر دهد و تهران را وادار به تجدیدنظر در برنامه مناقشه‌برانگیز موشکی‌اش کند.

به‌رغم این تحریم‌ها، آمریکا هشت خریدار عمده نفت جمهوری اسلامی یعنی چين، هند، ژاپن، کره جنوبی، تايوان، ترکيه، ايتاليا و يونان را مشمول معافیت موقت از تحریم‌ها کرد. با وجود این، ایالات متحده به فشار خود بر این کشورها برای رساندن واردات نفت از جمهوری اسلامی به صفر ادامه می‌دهد. چهارم ماه مه آینده (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) مهلت معافیت خریداران نفت جمهوری اسلامی به پایان می‌رسد.

وینسنت کمپوس، سخنگوی میز انرژی وزارت خارجه ایالات متحده، بدون تأیید مذاکرات هند و آمریکا بر سر تمدید معافیت از تحریم نفتی، تنها بر مذاکره با هشت خریدار عمده نفت جمهوری اسلامی برای رساندن واردات نفت‌شان از جمهوری اسلامی به صفر تأکید کرده است.

کمپوس گفت که ایالات متحده “کماکان” در حال ادامه “گفت‌وگوهای دوجانبه” با هر یک از این کشورها از جمله هند است. وزیران خارجه و نفت هند هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

جمهوری اسلامی که پیش از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا سومین کشور بزرگ تأمین‌کننده نفت هند به شمار می‌رفت، در ماه ژانویه گذشته به جایگاه هفتم در این عرصه سقوط کرد. گزارش شده بود که هند در این ماه واردات نفت خود از جمهوری اسلامی را به میزان ۴۵ درصد کاهش داده است. رویترز اواسط فوریه خبر داده بود که میزان واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه گذشته حدود ۲۷۵ هزار بشکه در روز بوده است.

رویترز در حالی از مذاکره دهلی نو با واشنگتن برای تمدید معافیت از تحریم نفت جمهوری اسلامی خبر داده که برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام جمهوری اسلامی در وزارت خارجه آمریکا، یک ماه پیش اعلام کرده بود که معافیت از تحریم خرید نفت جمهوری اسلامی تمدید نخواهد شد.

برایان هوک با اشاره به اینکه قصد آمریکا به صفر رساندن واردات نفت از جمهوری اسلامی در کوتاه‌ترین زمان است، تاکید کرده بود که سیاست کشورش در آینده دادن معافیت یا استثنا قائل شدن درباره نظام تحریم‌ها به هیچ کشوری نیست.

به گزارش دویچه وله؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز ۱۶ بهمن‌ماه گذشته گفته بود که در اروپا به جز ترکیه کسی از جمهوری اسلامی نفت نمی‌خرد و حتی ایتالیا و یونان که مشمول معافیت آمریکا شده‌اند، حتی پاسخ تماس‌های این وزارتخانه را هم نمی‌دهند. وزیر نفت جمهوری اسلامی حتی تبادلات نفتی و گازی با عراق را هم مشمول اختلالاتی دانسته بود که تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده است.