مدیر آژانس: بازرسی‌ از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ممکن است سال‌ها طول بکشد

0
36

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه 9 مارس 2021 با اشاره به این‌که «بارزسی‌های بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ممکن است سال‌ها طول بکشد» گفت که در رابطه با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، اندک ماههای پیش‌رو «بسیار پیچیده» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها رافائل گروسی سه‌شنبه در اظهاراتی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت که اندک ماههای آینده بسیار پیچیده خواهد بود و بازرسی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

گروسی افزود: «حتی اگر جمهوری اسلامی قادر به شفاف‌سازی درباره منبع ذرات اورانیومی باشد که ماه گذشته در تعدادی از سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌اش کشف شده است، کار بازرسان بین‌المللی اما به پایان نخواهد رسید».

رافائل گروسی در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت:« ممکن است اطلاعاتی اضافی کشف شود.. در روند کار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام نهایی وجود ندارد».

او ضمن اشاره به «ضرورت برگزاری نشست‌هایی مستقیم در عالی‌ترین سطح‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی، تاکید کرد که اندک ماههای پیش‌رو بسیار پیچیده خواهد بود».

درباره روند بازرسی‌ها در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد که مقامات ایرانی با انجام دور اخیر بازرسی‌ها موافقت کردند.

او همچنین توضیح داد که بازرسان آژانس توضیح دادند که روند بازرسی‌های بین‌المللی و تحقیقات متوقف نخواهد شد، اما کارشکنی‌ها در این زمینه ممکن است تاثیر زیان‌باری به همراه داشته باشد.

گروسی در رابطه با سفر خود در ماه آوریل آینده به ایران توضیح داد که گام نخست تنها به رایزنی‌های فنی محدود شده و به دیگر چیزها در آینده بستگی خواهد داشت.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین افزود: با جمهوری اسلامی توافق کردیم تا کارشناسان فنی را برای ارائه برخی داده‌های تحلیلی که در اختیار داریم، به این کشور اعزام کنیم.

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که مذاکراتی فنی را در ماه آوریل آینده درباره چگونگی ناپدید شدن ذراتی از اورانیوم که دهه‌هاست در انباری در تهران نگهداری شده و علاوه بر آن از دیگر سایت‌ها، انجام خواهد داد.